واکنش وزیر خارجە ایران بە پیام همدردی رئیس جمهور آمریکا با مردم ایران

همزمان مجلس سنای آمریکا پیشنویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد

k24 - اربیل

درپی وقوع دو حمله تروریستی در تهران و کشته شدن ١٧ شهروند ایرانی، رئیس جمهور آمریکا با ایرانیان ابراز همدردی کرد و نمایندگان مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس طرح  تحریم‌های جدید علیه ایران را با اکثریت قاطع تصویب کردند.

روز چهارشنبه۱۷ خرداد، ۹۲ نماینده از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در مقابل تنها ۷ سناتور مخالف، پیش‌نویس این طرح را تصویب کردند.

برخی از نمایندگان سنای آمریکا معتقد بودند که تصویب این طرح به دلیل وقوع حملات تروریستی در تهران باید به تعویق بیفتد.

دیان فاین‌استاین، سناتور دموکرات،  گفته بود: «این کشور درست پس از انتخاباتی که منجر به پیروزی میانه‌روها با ۵۷ درصد آرا شد، قربانی دو حمله تروریستی شده است. ما باید به ایران فرصت دهیم تا خودش را بازسازی کند و یک راه جدید را برگزیند.»

برنی سندرز، سناتور مستقل، درخواست کرد که "برای همراهی با مردم ایران بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران برای یک هفته به تعویق بیفتد". او ضمن اشاره به اعلام تسلیت فوری رهبران ایران و همدردی مردم ایران پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ با مردم آمریکا گفت، الان هنگام پرداختن به طرح تحریم علیه ایران نیست.

تحریم‌های جدید در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک ایران، ارسال سلاح و حمایت از گرو‌ه‌های شبه‌نظامی و نیز نقض حقوق بشر هستند. طرح این تحریم‌ها ماه گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ۱۸ رأی موافق در مقابل ۳ رأی مخالف به تصویب رسید.

این طرح باید پس از تصویب نهایی در سنا، به تایید کنگره آمریکا نیز برسد و در نهایت امضای دونالد ترامپ آن را تبدیل به قانون خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در پیامی با قربانیان حمله‌ تروریستی تهران ابراز همدردی کرده بود. با این حال رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد که دولت‌های حامی تروریسم خود قربانی «شرارتی» می شوند که مروج آن هستند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی ایران، روز پنجشنبه در واکنش به پیام رییس جمهوری آمریکا درباره حملات تهران و همچنین جلسه نهایی سنای آمریکا برای بررسی طرح تحریم های تازه علیه ایران، این دو اقدام را "نفرت انگیز" خواند.

ظریف در واکنش به این بیانیه،‌ در یک پیام توییتری نوشته است مردم ایران اینگونه ادعاهای دوستی را رد می‌کنند.