اندیشمند فرانسه‌ از استقلال کردستان حمایت میکند

«انتظار برای تشکیل یک دولت کردی که تمام کردها را در بر گیرد منطقی نیست، اما تشکیل دولت کردی در کردستان عراق امری حتمی است».
kurdistan24.net

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، برنارد هنری لوی نویسنده و اندیشمند مشهور فرانسه حمایت خود را از تشکیل یک دولت مستقل کردی در کردستان عراق اعلام نمود.

لوی در مصاحبه ای با کانال «الغد» گفت در طی یک قرن گذشته به کردها خیلی ظلم شده و قبلاً جامعه بین المللی وعده استقلال را به آنها داده بود، اما به عهدش وفا نکرد».

این اندیشمند فرانسه پیشتر پیشنهاد کرده بود یک کنگره بین المللی در اربیل برگزار شود، برای اینکه صفت و ویژگی دولت به اربیل داده شود.

 لوی در سخنانش همچنین گفت «کردها در جنگ علیه گروهای رادیکال اسلامی بویژه گروه داعش هزینه‌ زیادی داده‌اند و بر این باور است عملیات آزادسازی موصل در این اواخر آغار نشد، بلکه در پاییز 1393 با اولین حمله نیروهای پیشمرگه آغاز شد».

متفکر فرانسه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبات منطقه با تشکیل دولت مستقل کردستان گفت «به عقیده من تشکیل دولت مستقل کردی در کردستان عراق عامل ثبات منطقه خواهد بود، چونکه کردها به دمکراسی، حقوق بشر و برابری جنسیتی احترام میگذارند».

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز چهارشنبه 17 خرداد در نشستی با حضور معاونش و نخست وزیر با نمایندگان جریانات سیاسی دیدار کرد و در این جلسه تصمیم گرفته شد همه پرسی استقلال کردستان روز 25 سپتامبر   2017 (سوم مهر ماه 1396) برگزار شود.

لوی در مصاحبه با کانال «الغد»  می‌گوید «انتظار برای تشکیل یک دولت کردی که تمام کردها را در بر گیرد منطقی نیست، اما تشکیل دولت کردی در کردستان عراق امری حتمی است».

اندیشمند فرانسه بر حمایت خود از تشکیل دولت مستقل کردستان اعلام کرد و گفت «من از تشکیل یک دولت مستقل کردی در کردستان عراق حمایت میکنم».