حزب دمکرات کردستان ایران از همه پرسی استقلال کردستان حمایت میکند

«به منظور مشارکت گسترده مردم در همه پرسی، همه طرفها به عنوان یک وظیفه ملی، افراد جامعه را به مشارکت در این وظیفه تاریخی و سرنوشت ساز ترغیب کنند».

K24  - اربیل

به گزارش کردستان24، حزب دمکرات کردستان ایران با اعلام  حمایت خود از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان اظهار داشت تعیین کردن موعد همه پرسی در جنوب کردستان تصمیمی تاریخی و یک اقدام مهم و حق طبیعی در پروسه تعیین سرنوشت این بخش کردستان است.

دفتر سیاسی حزب دمکرات با انتشار بیانیه‌ای به مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و احزاب و جریانات سیاسی و مردم جنوب کردستان تبریک گفت و امیدوار است «تمام مردم جنوب کردستان به دور از اختلافات احزاب از این فرصت تاریخی به نحو شایان استفاده کنند و به منظور مشارکت گسترده مردم در همه پرسی، همه طرفها به عنوان یک وظیفه ملی، افراد جامعه را به مشارکت در این وظیفه تاریخی و سرنوشت ساز ترغیب نمایند».

همچنین گفت «نتیجه همه پرسی به جامعه بین المللی نشان خواهد داد که رفراندوم اراده همه جریانات و تمام افراد جامعه کردستان است و خواست و اراده مردم کردستان در اقلیم کردستان و مناطق کردستانی خارج از اقلیم را نشان خواهد داد».

حزب دمکرات، «همه پرسی برای تعیین سرنوشت را یک حق بی چون و چرای کردها در جنوب کردستان می‌داند و برگزاری همه پرسی را یک وظیفه تاریخی وصف می‌کند و از اعضاء و هواداران خود میخواهد برای موفق بودن این تصمیم تاریخی و ملی خواهر و برادرانشان در جنوب کردستان همکاری و حمایت کنند».

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز چهارشنبه 17 خرداد در نشستی با حضور معاونش و نخست وزیر با نمایندگان جریانات سیاسی دیدار کرد و در این جلسه تصمیم گرفته شد همه پرسی استقلال کردستان روز 25 سپتامبر   2017 (سوم مهر ماه 1396) برگزار شود.

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان کردستان در موعد مقرر برگزار شوند و انتظار میرود این انتخابات در روز 15 آبان 1396 برگزار شوند.

بارزانی روز 12 تیر ماه 1393 در سخنانی در پارلمان کردستان خواستار تشکیل هیأت عالی انتخابات برای برگزاری همه پرسی استقلال کردستان شده بود.

احزاب شرق کردستان در مصاحبه و دیدارهای مختلف حمایت خود را از همه پرسی استقلال کردستان اعلام داشته‌اند و حتی پژاک گفته است به آراء مردم کردستان در همه پرسی احترام می‌گذارد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال اظهار داشت: «موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران، حمایت از  تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است.

وی همچنین گفت «عراق یکپارچه، باثبات و دموکراتیک ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود».