قاسمی: اختلافات بین اربیل و بغداد باید در چارچوب گفتگو حل و فصل شوند

امروز عراق بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و وفاق ملی است.

K24 – اربیل­

به گزارش کردستان24، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد عراق یکپارچه، باثبات و دموکراتیک ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود.

قاسمی در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال اظهار داشت: «موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران، حمایت از  تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است».

وی با اشاره به اوضاع عراق و منطقه گفت «اقلیم کردستان بخشی از جمهوری عراق است و تصمیمات یک جانبه و خارج از موازین و چارچوب ملی و قانونی، به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده عراق و منطقه و طراحی بدخواهان برای تداوم بی ثباتی ها در عراق صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید».

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز چهارشنبه 17 خرداد در نشستی با حضور معاونش و نخست وزیر با نمایندگان جریانات سیاسی دیدار کرد و در این جلسه تصمیم گرفته شد همه پرسی استقلال کردستان روز 25 سپتامبر  2017 (سوم مهر ماه 1396) برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارج ایران با اشاره به اختلافات بین اربیل و بغداد گفت: «امروز عراق بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و وفاق ملی است و اختلافات اربیل با بغداد نیز می‌بایست در چارچوب گفت‌وگو و تفاهم ملی و منطبق  با قانون اساسی عراق حل و فصل شود».