همه‌پرسی استقلال کردستان در شورای امنیت بررسی شد

یان کوبیش: همه‌پرسی اقلیم کردستان نخستین گام در مسیر استقلال از عراق است و مسئولان بلندپایه در کردستان اخیرا اعلام کردند که در پی برگزاری رفراندوم درباره سرنوشت اقلیم در سال جاری هستند.

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) اظهار داشت «اقلیم کردستان عراق خواهان برگزاری رفراندوم استقلال در سال جاری میلادی است و اراده شان را برای تشکیل کشور مستقل به جهان نشان خواهند داد».

 کوبیش روز 2 خرداد 1396 در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت « مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز 10 فروردین 1396، به شیوه رسمی به ما ابلاغ کرد در سال 2017، همه‌پرسی برگزار خواهند کرد».

بارزانی 12 تیر 1393 در سخنانی در پارلمان کردستان خواستار تشکیل هیأت انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان شد.

نماینده سازمان ملل متحد در عراق همچنان گفت «همه‌پرسی اقلیم کردستان نخستین گام در مسیر استقلال از عراق است و مسئولان بلندپایه در کردستان اخیرا اعلام کردند که در پی برگزاری رفراندوم درباره سرنوشت اقلیم در سال جاری هستند».

حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان 3 اردیبهشت 1396 در نشستی با حضور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان تصمیم به تشکیل کمیته همه پرسی گرفتند و همچنین هیأت مشترک هر دو حزب با جریانات سیاسی دیگر کردستان دیدار کردند.

هیأت مشترک (پارتی و یکتی) همچنان با مقامات دولت فدرال عراق در بغداد دیدار کردند و تصمیم گرفتند در اواخر سال جاری میلادی، همه پرسی برای تعیین سرنوشت آینده کردستان برگزار کنند.

در آغاز سال 2014 میلادی، نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق، یک جانبه و بدون مراجعه به کابینه حکومت و مجلس نمایندگان سهمیه اقلیم کردستان از بودجه عمومی این کشور قطع کرد و مسئولان اقلیم کردستان بعد از این واقعه و همچنین هجوم گروه تروریستی داعش به عراق و تصرف مناطق اهل سنت این کشور و از هم‌پاشیدگی نیروهای نظامی و امنیتی دولت فدرال در این مناطق و فرار کردنشان به اقلیم کردستان، بغداد و مناطق شیعه نشین،  تصمیم به راپرسی گرفتند.