نمایندگان مجلس ترکیه از استقلال کردستان حمایت می‌کنند

«استقلال کردستان هیچ زیانی برای ترکیه در پی نخواهد داشت».

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، نمایندگان کرد در مجلس ترکیه از همه پرسی استقلال کردستان حمایت می کنند.

لزگین بوتان عضو فراکسیون جزب دمکراتیک خلقها در پارلمان ترکیه به خبرنگار کردستان24 گفت «تمام کردها از یک کردستان آزاد پشتیبانی می کنند».

وی با ابراز حمایت خویش از همه پرسی استقلال کردستان بر فعال کردن پارلمان کردستان تاکید کرد و گفت باید «تصمیم همه پرسی در پارلمان اتخاذ می‌شد». با این حال امیدوار است مردم کردستان مشارکت گسترده‌ای در همه پرسی داشته باشند و آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه نشان داد.

مقامات دولتی کردستان و  نمایندگان جریانات سیاسی روز چهارشنبه 17 خرداد در نشستی با حضور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان تصمیم گرفتند روز 25 سپتامبر 2017 میلادی (سوم مهر ماه 1396) همه پرسی استقبلال کردستان برگزار کنند.

یحیی آکمان پارلمانتار کرد در فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه به خبرنگار کردستان24 گفت «ما به اراده مردم کردستان احترام خواهیم گذاشت و امیدواریم روابط میان اقلیم کردستان و ترکیه تداوم یابد».

پیشتر غالب انصاراغلو عضو فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ترکیه به کردستان24 گفته بود «تصمیم همه پرسی استقلال تصمیم مردم کردستان است و باید قابل احترام باشد».

وی با تاکید بر اینکه استقلال کردستان هیچ زیانی برای ترکیه در پی نخواهد داشت، اظهار داشت ترکیه و اقلیم کردستان روابط دوستانه‌ای دارند و تا زمانی که تهدیدی علیه ترکیه نیست، آنکارا نباید به گونه‌ای دیگر فکر کند».

انصاراغلو همچنین گفت «طبق قانون اساسی عراق، استقلال حق قانونی مردم کردستان است، که همه پرسی نتیجه مسائل حل نشده بین اربیل و بغداد است».

وزارت خارجه ترکیه پیشتر با انتشار بیانیه‌ای، همه پرسی استقلال کردستان را یک «اشتباه بزرگ» قلمداد کرده بود و بر یکپارچه‌ای وحدت ارضی و سیاسی عراق تاکید کرد.