علاوی: ایران در روند تصمیم‌گیری‌های مردم عراق دخالت می‌کند

«پروژه تقسیم عراق با حمایت قطر انجام میگیرد و همانند پروژه ایران است و سنی‌ها را در آغوش گرفته و در مقابل اقلیم شیعه دعوت به تاسیس اقلیم سنی می‌کند».

K24 - اربیل

ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق، جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور داخلی کشورش متمهم کرد و گفت قطر همانند ایران پروژه تاسیس یک اقلیم سنی در عراق در پیش گرفته است.

علاوی در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره پایتخت مصر اعلام کرد ایران حتی در روند تصمیم‌گیری‌های مردم عراق دخالت می‌کند و حمایت آن از شبه نظامیان شیعه عراق مانع تلاش در راستای آشتی ملی است.

وی با اشاره به انتخابات آینده عراق گفت: «ما انتخاباتی را که بر اساس معیارهای مذهبی بنا شده باشد نمی‌خواهیم، ما خواهان یک روند سیاسی باز هستیم».

علاوی رهبر "جنبش وفاق ملی عراق"، جریان سیاسی لائیک امیدوار است عراقی‌ها بدون مداخله یک کشور قدرتمند خارجی، خودشان انتخاب کنند».

وی همچنین گفت «پروژه تقسیم عراق با حمایت قطر انجام میگیرد و همانند پروژه ایران است و سنی‌ها را در آغوش گرفته و در مقابل اقلیم شیعه دعوت به تاسیس اقلیم سنی می‌کند».

لیست علاوی در انتخابات 2010 از میان لیستهای شرکت کننده در انتخابات رتبه اول را به دست آورد. اما وی ایران را متهم کرد نگذاشت نخست وزیر شود.