جنگنده آمریکا یک فروند هواپیمای سوریه را سرنگون کرد

جنگنده سوخوی سوریه در حال بمباران نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا در استان رقه بود.

K24 - اربیل

یک جنگنده آمریکا روز یک شنبه یک فروند هواپیمای جنگی سوریه را در استان رقه در شرق این کشور سرنگون کرد.

ائتلاف بین المللی جنگ علیه داعش به رهبری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت یک جنگنده ارتش سوریه را پس از آنکه به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در اطراف رقه حمله کرده، هدف قرار داده و سرنگون کرده ‌است.

تلویزیون سوریه با انتشار بیانیه‌‌ی ارتش این کشور اعلام کرد یک فروند جنگنده این کشور عصر روز یک شنبه در روستای رسافه سقوط کرده است و خلبان آن مفقودالاثر است».

همچنین گفت «این حمله زشت، تلاشی برای مقابله با کوشش‌های ارتش، به‌ عنوان تنها نیروی موثر، در کنار متحدانش… در جنگ علیه تروریسم در سراسر کشور است».

ائتلاف بین المللی در بیانیه‌اش گفته است «در ساعت ۶:۴۳ عصر، یک فروند سوخوی-۲۲ دولت سوریه در نزدیکی مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در جنوب طبقه، بمب انداخت، و بر پایه قواعد نظامی و دفاع دست‌جمعی از نیروهای مورد حمایت ائتلاف، فورا توسط یک فروند اف-۱۸ سرنگون شد».

همچنین گفت «نیروهای متحد رژیم سوریه به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک در جنوب شهر طبقه حمله کرده بودند و شماری از مبارزان آن را زخمی کردند و باعث شد تا آنها این منطقه را ترک کنند».

ائتلاف بین المللی قبل از اینکه جنگنده سوریه را سرنگون کند با خط ویژه ارتباطی با روسیه تماس گرفت تا جلوی تنش و بمباران (جنگنده سوریه) گرفته شد.

نیروهای سوریه دموکراتیک که با حمایت ائتلاف بین المللی در حال جنگ با گروه تروریست داعش در داخل شهر رقه هستند، روز 21 اردیبهشت ماه گذشته تمام شهرستان «طبقه» در 50 کیلومتری غرب رقه و بزرگترین سد سوریه را کنترل کردند.

نیروهای آمریکا در سوریه همچنین اعلام کرد «در صدد جنگ با نیروهای رژیم بشار اسد، روسیه و متحدان رژیم نیست، اما برای دفاع از تهدیدها علیه ائتلاف یا متحدان آن، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد».

طی روزهای گذشته یک پهباد آمریکا یک فروند هواپیمای بدون سرنشین رژیم اسد را سرنگون کرد و جنگندهای آمریکا مواضع نیروهای متحد رژیم از جمله نیروهای ایرانی را در شرق سوریه بمباران کردند که در صدد کنترول مناطق تحت کنترل نیروهای اپوزسیون مورد حمایت آمریکا بودند.

نیروهای رژیم سوریه و همپیمانانش مناطق شرق حلب را که از گروه داعش پس گرفته‌اند و چند میدان نفتی و روستاهای منطقه را کنترل کردند و  به طرف استان رقه در حال پیشروی هستند، مناطقی که اکنون تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

یک فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک به خبرگزاری رویترز گفت «نیروهای رژیم در این روزهای اخیر با نیروهایشان در شهرک مسکانه در نزدیکی استان رقه درگیر شدند».