حماس روابط خود را با ایران توسعه خواهد

بعد از بحران کشورهای عربی منطقه، حماس به ایران رو آورده است.

K24 - اربیل

جنبش حماس بعد از  گذشت پنج سال در صدد توسعه روابط خود با تهران است و خبرهایی هم درباره نقل مکان سران حماس از قطر به ایران انتشار یافته است.

خلیل الحیه نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یکشنبه با اشاره به ثبات روابط حماس با ایران گفت راوبطمان را با ایران توسعه خواهیم داد.

بعد از بحران کشورهای عربی و قطع روابط برخی کشورها با قطر در راس آن عربستان، امارات و مصر، خبرهایی درباره نقل مکان سران حماس از قطر به ایران انتشار یافت.

روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت «برخی از مسئولان جنبش حماس برای کم کردن فشارهای روی قطر  اعلام آمادگی کرده‌اند».

برخی کشورهای عربی به تهمت حمایت از گروه‌های تروریستی و دخالت در امور داخلی روابط دیپلماسی و بازرگانی خود را با قطر قطع کردند.

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن خواستار حل و فصل مشکلات اخیر بین کشورهای عربی گفت «عقب نشینی از مسئله فلسطین در برابر منافع عربی و جامعه بین المللی دیده میشود، بویژه اقدامات محمود عباس علیه ملتش در غزه به بهانه مقابله با حماس».

سخنان این مسئول حماس با واکنش تند جنبش فتح مواجه شد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «حماس در تمام چیزها یک حرکت ضد و نقیض است و از یک طرف میخواهد اسرائیل و جهان غرب را راضی کند و از طرف دیگر شعارهای تهی و فریبنده‌ای را برای فلسطینیان سر می‌دهد و مذاکرات حماس با اسرائیل یا عوامل آن دلیل اثبات کننده‌ای است».

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام فلسطینی اعلام کرد نقل مکان فرماندهان حماس از قطر به ایران صحت ندارد.

روزنامه «العرب»  همچنان به احتمال سفر اسماعیل هنیه رئیس جدید حماس به تهران خبر داد که از زمان تقلیل و قطع روابط و حمایتهای ایران در سال 2012 میلادی، این اولین مقام عالی رتبه حماس است که به ایران سفر می‌کند.

خلیل الحیه درباره مکان هنیه گفت وی در قطاع غزه خواهد ماند و از داخل حزب را رهبری خواهد کرد، در حالی که برخی از سرکرده های حماس در کشورهای دیگر سکونت دارند.