امیر حسن پور درگذشت

استاد دانشگاه‌های کانادا بود و چندین کتاب درباره زبان و ملت کرد انگاشته است.

K24 - اربیل

به گزارش کردستان 24،  دکتر امیر حسن پور نویسنده و پژوهشگر نامدار کرد روز شنبه سوم تیر ماه جاری در سن 74 سالگی در کشور کانادا درگذشت.

حسن پور در سال 1322 در شهر مهاباد در شرق کردستان چشم به دنیا گشود.

در سال 1343 لیسانس زبان انگلیسی را از دانشگاه تهران به دست آورد.

در سال 1964 لیسانس ادبیات انگلیسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. بین سالهای 66–1965 در  مدارس راهنمایی مهاباد انگلیسی تدریس می‌کرد.

در سال ۱۹۶۸ شروع به تحصیل زبان‌شناسی در دانشگاه تهران کرد، و در ۱۹۷۰ فوق لیسانس خود را گرفت. او دکترای خود را در ۱۹۷۲، هنگامی که به مدت یک سال در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد تمام کرد.

او سپس به دانشگاه ایلینوی در اربانا شامپاین رفت و در رشته ارتباطات تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۹ در رشته زبان‌شناسی اجتماعی و تاریخ معاصر خاورمیانه دکترا گرفت.

عنوان تز او «عامل زبان در توسعه ملی: استاندارد سازی زبان کردی ۱۹۸۵–۱۹۱۸» است.

در سال 1986 به کانادا رفت و در دانشگاه‌های ویندسور و کونکوردیا در شهر مونتریال مشغول تدریس شد و بعداً در شهر تورنتو دانشیار دانشکده تمدنهای خاور میانه  دانشگاه تورنتو شد.

حسن پور چندین پژوهش درباره فکر، زبان، مسائل اجتماعی جامعه کردستان انجام داده است.

چندین کتاب به زبانهای کردی و انگلیس انگاشته است؛ از جمله، ملت و ملیت به زبان انگلیسی، سیمای زن در هنر شفاهی، ادبیات شفاهی موکریان، زمان استاندارد کردی، فرهنگ شفاهی و چندین پژوهش درباره مسائل فکری انجام داده است.

علایق تحقیقاتی او رسانه، مناقشه دمکراسی و روشهای انتقادی ناسیونالیسم، مناقشه قومی، کشتار جمعی و جنبشهای اجتماعی است.

مسعود محمد نویسنده و پژوهشگر نامدار کرد در دهه هشتاد میلادی کتابی به عنوان (برای امیر حسن پور در هر جایی باشد) منتشر کرد و باعث بیشتر شناخته شدن وی شد.

همسر ایشان، دکتر شهرزاد مجاب، فارس زبان از دانشگاه تورنتو پژوهشگر زبان و فرهنگ است.