۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

نمایندگان اتحادیه اروپا می‌گویند حسن روحانی اصلاح‌طلب یا میانه‌رو نیست

k24 - اربیل

٢٦٥ نماینده اتحادیه اروپا در نامە‌ای اعلام کرده‌اند کە به‌شدت نگران تعداد بالای اعدام‌ها در ایران هستند.

به گفته این نمایندگان، "در چهار سال اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، سه هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان رییس‌جمهوری ایران را اصلاح‌طلب یا میانه‌رو تلقی کرد".

این نمایندگان همچنین با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، به دلیل آن‌که مخالفان از شرکت در انتخابات منع می‌شوند، آن را آزاد و عادلانه ندانسته است.

بیانیه ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا همچنین به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت حسن روحانی اشاره کردە و می‌گوید که وی در جریان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ عضو هیات صادر کننده احکام اعدام هزاران زندانی سیاسی بود که به "هیات مرگ" معروف شد.

این نمایندگان پارلمان اروپا،  دولت‌های اروپایی را به مشروط کردن روابط خود با ایران فراخوانده‌ و از آنان خواسته‌اند که جمهوری اسلامی را مجبور به توقف اعدام‌ها و پیشرفت آشکار در تعهد به حقوق بشر و حقوق زنان نمایند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از این‌که زنان نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند یا به‌ عنوان قاضی انتخاب شوند، و همچنین حجاب اجباری و زندانی شدن فعالان حقوق زن انتقاد کرده‌اند.

نمایندگان اتحادیه اروپا  همچنین بە "نقش مخرب ایران در منطقه" وحضور فعال سپاه پاسداران در سوریه و عراق اشارە کرده‌ و خواستار قرار گرفتن این نهاد نظامی در فهرست‌های سیاه بین‌المللی شده‌اند.

 

پارلمان اروپا ۷۵۱ نماینده دارد و از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده است.