ترامپ به ایران هشدار داد

K24 - اربیل

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن هشداری به ایران از مقامات این کشور خواسته است تمام شهروندان آمریکایی را که به طور ناعادلانه زندانی کرده است آزاد کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد «ترامپ آماده است  پیامدهای  تازه و جدی در قبال ایران اعمال کند، در صورتی که این کشور کلیه شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه در ایران زندانی شده‌اند آزاد نکند».

در بیانیه روز جمعه 30 تیر ماه آمده است «دونالد ترامپ و دولت او تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است».

«ایالات متحده، گروگانگیر‌ها و کشورهایی را که همچنان به گروگانگیری و بازداشت شهروندان ما بدون دلیل و یا دادن حق دادرسی عادلانه ادامه می‌دهند، محکوم می‌کند».

درباره گروگانگیری در ایران ضمن محکوم کردن بازداشت ژیائو وانگ نوشته است: «ایران چهل سال است از بازداشت و گروگانگیری به عنوان یک ابراز سیاست دولتی استفاده می‌کند، نمونه جدید چنین رویکردی بازداشت اخیر ژیائو وانگ است که او را به 10 سال زندان محکوم کرده‌اند».

ژیائو وانگ پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون حدود یک سال پیش در ایران بازداشت شده ولی خبر بازداشت او هفته گذشته هنگام اعلام حکم زندانش توسط سخنگوی قوه قضاییه ایران به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.

کاخ سفید «ایران را مسئول سلامتی کلیه شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور می‌داند».

«ترامپ از ایران می‌خواهد رابرت لوینسون را که مدت 10 سال است در زندان است بازگرداند، باقر نمازی و سیامک نمازی را که در دوران اوباما بازداشت شده‌اند و همچنین تمامی  شهروندان آمریکایی‌ که به طور ناعادلانه در این کشور زندانی شده‌اند آزاد کند» در بخشی از بیانیه کاخ سفید آمده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین «اف بی ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می‌گوید، اطلاعی از سرنوشت وی ندارد.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در اسفندماه ۱۳۹۴ در ایران بازداشت شد.

سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

دادگاه انقلاب ایران هر یک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و مدعی است که آنها مرتکب جاسوسی شده و با دولت آمریکا تماس داشته‌اند.

کاخ سفید در پایان بیانیه‌اش نوشته است« در صورتی که ایران کلیه شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه در این کشور زندانی شده‌اند را آزاد نکند، رییس جمهوری ترامپ آماده است تا پیامد‌های جدی و تازه‌ای را علیه این کشور اعمال کند».