پلیس ایران از برگزاری مراسم گرامی‌داشت احمد شاملو جلوگیری کرد

بار دیگر مراسم هفدهمین سالگرد مرگ احمد شاملو بە صحنه‌ درگیری پلیس جمهوری اسلامی و مأموران امنیتی لباس شخصی با مردم تبدیل شد

 k24- اربیل

"کانون نویسندگان ایران" روز سه‌شنبه (۳ مرداد/ ۲۵ ژوییه) اعلام کرد که پلیس و ماموران لباس شخصی از برگزاری مراسم هفدهمین سالگرد مرگ احمد شاملو، شاعر پرآوازه‌ی ایران جلوگیری به عمل آورده‌اند.

کانون نویسندگان ایران  با صدور بیانیه‌ای در روز ۲۹ تیر از دوستداران شعر و هنر دعوت کرده بود به مناسبت گرامی‌داشت شاعر در مزار او در امام‌زاده طاهر کرج گردهم آیند.

"ایران امروز" به نقل از سخنگوی "کانون نویسندگان ایران" گزارش داد  که در مراسم بزرگ‌داشت شاملو "سه شهروند از جمله بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون، بازداشت و به مکانی نامعلوم برده‌ شده‌اند."

بر اساس گزارش‌ها، افرادی که در امام‌زاده طاهر "با داد و فریاد و تهدید جمعیت را وادار به ترک محل می‌کردند"، لباس فرم مشخصی به تن نداشتند و کارت یا حکم ماموریتی نیز ارائه ندادند.

در گزارش "کانون نویسندگان ایران" درباره‌ی رفتار ماموران امنیتی با دوستداران شاملو آمده است: "امسال هم با یک در نیمه باز و گماردن ماموران اطلاعاتی و ماشین‌های پلیس در جلوی آن، از ورود اعضای کانون که برای ماموران شناخته شده بودند یا کسانی که ظن شرکت در مراسم بر آن‌ها می‌رفت، جلوگیری می‌کردند؛ پس جمعیت دو بخش شد: بخشی داخل گورستان بر مزار بودند و دیگران بیرون در پشت نرده‌ها. و هردم بر میزان جمعیت در هر دو سو افزوده می‌شد، گرچه هنوز با شمار ماموران برابری نمی‌کرد!"

 

مراسم هفدەهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو با مداخلە نیروهای امنیتی ایران متفرق شد
مراسم هفدەهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو با مداخلە نیروهای امنیتی ایران متفرق شد

بە گفتە شاهدان حاضر در صحنە، ماموران چند دقیقه‌ای پس از آغاز مراسم بر سر مزار شاملو، جمعیت داخل امام‌زاده را به بیرون راندند و به این ترتیب بر شمار افرادی که در آستانه‌ی در منتظر ایستاده بودند، افزوده شد. ماموران سپس با برخاستن صدای کف و خواندن گروهی شعر، در صدد برآمدند با اعمال زور و فشار گردهم‌آیی را پراکنده کنند و از آن‌جا که موفق به این کار نشدند، سه نفر را از میان جمعیت دستگیر کردند.

کانون نویسندگان این بیانیه در پایان نوشتە است کە "لشکرکشی برای گروهی از آدم‌های غیرمسلح که به مدنی‌ترین شیوه خواسته‌اند مراسمی برگزار کنند، چه معنایی جز سرکوب و تحمیل سکوت و سکون دارد؟! چه معنایی جز برملا کردن عمق بی‌حقوقی انسان‌ها در آن جامعه دارد؟"

حمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴–۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد یا الف. صبح، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس ایرانی و از دبیران کانون نویسندگان ایران دورە حکومت پادشاهی و جمهوری اسلامی بود.