دولت آلمان نسبت به سخنرانی اردوغان در کنسولگری ترکیه هشدار داد

همە احزاب سیاسی آلمان خواهان جلوگیری از سخنرانی رئیس جمهور ترکیە در حاشیە نشست ر‌هبران کشورهای جی ٢٠ هستند

k24- اربیل

دولت آلمان به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد که اجازه ندارد در حاشیه‌ی نشست سران کشورهای "جی ۲۰" در شهر هامبورگ آلمان در برابر هوادارانش سخنرانی کند.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در این باره اعلام کرد که برنامه‌هایی چون سخنرانی در آلمان باید از قبل با مقامات این کشور هماهنگ شود و هر اقدامی خلاف آن چه مقرر شده، در راستای مخالفت با قوانین آلمان و حق حاکمیت این کشور محسوب می‌شود و عواقب خود را خواهد داشت.

اردوغان قرار است روز جمعه در گردهمایی گروه جی ۲۰ (G-20) یا گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان شرکت کند. مقامات ترکیه از دولت آلمان خواسته بودند که اجازه سخنرانی رئیس جمهوری ترکیه برای شهروندان ترک در آلمان در این سفر صادر شود.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز پنجشنبه (۲۹ ژوئن/۸ تیر) در این باره گفت: "ما به ترکیه اعلام می‌کنیم که معتقدیم چنین گردهمایی‌ای در آلمان ممکن نیست و قانون اساسی مواردی را در نظر گرفته که چنین امکانی را به ما می‌دهد."

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در این باره به مجله‌ی "اشپیگل" گفت: «سخنانی که گابریل در این زمینه بیان کرده، با صدراعظم آلمان هماهنگ شده و رویکرد دولت آلمان است.»

مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات و نامزد این حزب برای مقام صدراعظمی آلمان نیز خواستار آن شده است که از برگزاری گردهمایی بزرگ برای اردوغان در آلمان جلوگیری شود.

شولتس در گفت‌وگویی به روزنامه‌ی آلمانی "بیلد" گفت: ""سیاست‌مداران خارجی که ارزش‌های ما را در کشور خود لگدمال می‌کنند، اجازه ندارند در آلمان تریبونی برای سخنرانی‌های تحریک‌آمیز داشته باشند. من نمی‌خواهم آقای اردوغان که در ترکیه نیروهای اپوزیسیون و روزنامه‌نگاران را به زندان می‌اندازد، در آلمان در یک گردهمایی بزرگ سخنرانی کند."

به گفته‌ی شولتس "اردوغان می‌خواهد منازعات سیاست داخلی ترکیه را به خاک آلمان بکشاند".

کریستیان لیندنر، رهبر حزب لیبرال آلمان و سارا واگن‌کنشت، یکی از رهبران حزب چپ‌های آلمان نیز از دولت آلمان خواستند از سخنرانی اردوغان در آلمان جلوگیری کند.