بارزانی: هدف از همه‌پرسی، استقلال کردستان است

موضع ایران را در زمان هجوم داعش به کردستان فراموش نخواهیم کرد.

K24 - اربیل

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد هدف از همه‌پرسی، استقلال کردستان است و احتیاج به اجازه گرفتن از کسی نداریم.

بارزانی در مصاحبه‌ای با روزنامه "الاهرام" مصر درباره نقش کردهای ساکن ایران، ترکیه، عراق و سوریه درباره دولت مستقل کردستان اظهار داشت «به صراحت می‌گویم تمام افراد ملت کرد در آرزوی حق تعیین سرنوشت هستند. اما نوع رابطه کردها با دولتهایی که در آن سکونت دارند طبق توافق بی اعتبار سایکس پیکو انتخاب شده است».

مسعود بارزانی در مورد اقلیم کردستان گفت: ملت کرد همه‌پرسی را برای نوع رابطه با دولت عراق در بغداد انتخاب کرده است و انتخاب ما برای همه‌پرسی ارتباطی با برادران کرد ما در بخشهای دیگر ندارد. ما از حل مشکلات آنها به طرق مسالمت‌‌آمیز و دموکراتیک حمایت می‌کنیم».

بارزانی همچنین در خصوص عدم موافقت تهران، آنکارا و بغداد با همه‌پرسی استقلال کردستان و نتیجه آن گفت: «ما با اسفتاد از روشی دموکراتیک و متمدن بە احقاق حقوق خود می‌پردازیم. اگر به تعهدات به حقوق بشر احترام گذارده شود، بە نظر من امروز در جهان کسی با این خواست ما مخالفت نمی‌کند.  ما با هیچ کس سر جنگ نداریم و اقلیم ما از سال1991 مستقل است و در همسایگی با ترکها، ایرانیها، سوریه و عراقی‌ها روابط بسیار مثبی با  آنان داشته‌ایم.  تاکنون در مورد مخالفت مستقیم با برگزاری همەپرسی و نتیجە آن چیز از این کشورها نشنیدەایم. آنان تنها درباره زمان همه‌پرسی ملاحظه دارند».

رئیس اقلیم کردستان در پاسخ به نگرش او به تقسیم کردستان به عنوان بزرگترین ملت تقسیم شده در جهان بین کشورهای ترکیه ایران، عراق و سوریه با جمعیتی حدود ٥٠  میلیون نفر، بە الاهرام گفت: «اگر نگوییم این یک جرم است، اشتباه بزرگی است که در توافق بی‌اعتبار سایکس پیکو رخ داد. قطعا چنین نگرشی بە کردستان نگرشی منفی و بە مشكلی اساسی برای چهار کشور مذکور تبدیل شدە است».

بارزانی درباره قانونی بودن همه‌پرسی استقلال کردستان بە الاهرام گفت: « این همەپرسی بر اساس قانونی برگزار می‌گردد کە مرجع آن هم ملت است و به اجازه هیچ کس هم احتیاج ندارد و همانند امور کاملا دموکراتیک در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک است که برای تمام امور خود همه‌پرسی برگزار می‌کنند.  همە درک می‌کنند که یک تصمیم قانونی و مردمی است.

رئیس اقلیم کردستان در پایان این مصاحبه در پاسخ بە سٶال الاهرام در مورد ایران می‌گوید: «موضع آنها  در زمان حـملە داعش به کردستان را فراموش نخواهیم کرد. آنها از اولین کشورهایی بودند که از ما حمایت و در کنار ما ایستادند».