سازمان ملل گزارش خبرگزاری‌ دولتی ایران را تکذیب کرد

یان کوبیش بر حل و فصل مشکلات بویژه اجراء ماده 140 قانون اساسی و مشکلات بودجه و نفت و توزیع درآمدها تاکید کرد.

K24  - اربیل

به گزارش کردستان24، یان کوبیش نمایندە سازمان ملل در عراق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا را در مخالفت با همەپرسی استقلال کردستان را تكذیب کرد.

سازمان ملل در عراق در بیانیه‌ای گفته که نوار ضبط مصاحبه روز 25 مرداد یان کوبیش با خبرگزاری ایرنا در دسترس یونامی است و بدین گونه نظر خود را در این مورد (همه‌پرسی استقلال کردستان) بیان داشته است:

«قبل از هر چیز پیام شورای امنیت و رهبری دبیرخانه به هر دو دولت مرکزی در بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق گفتگو، مذاکره و یافتن راه حل یا راه حل‌های است برای حل و فصل تمام مسائل از جمله چگونگی برخورد با مساله همه‌پرسی است».

همچنین برای چگونگی برخورد با مسائل بر پایبند بودن به قانون اساسی عراق  تاکید کرده است.

خبرگزاری دولت ایران اظهارات وی را  دربارە همە‌پرسی استقلال کردستان مخدوش کردە و گفته همه‌پرسی استقلال کردستان را «ناشرعی» خوانده است.

رئیس یونامی در عراق اظهار داشته موضع ما در مورد همە‌پرسی روشن است و بر تفاهم بغداد و اربیل در این خصوص تاکید کرده است.

یونامی همچنین در بیانیه‌ای دیگر اظهار داشته است که یان کوبیش در دیدار با هیات کردستان از گفتگوی بین بغداد و اربیل استقبال کرده و درخواست نموده است برای حل و فصل مشکلات بر سر یک نقشه راه مشخص توافق کنند.

کوبیش همچنان آمادگی یونامی را برای مشاوره، همکاری و حمایت بیان داشته است.

درباره همه‌پرسی استقلال کردستان هم که قرار روز سوم مهر ماه برگزار شود گفته است بایستی چنین موضوع مهمی با تفاهم بین دولت فدرال و  دولت اقلیم کردستان باشد و بر حل و فصل مشکلات بویژه اجراء ماده 140 قانون اساسی در مورد مناطق مورد مناقشه و مشکلات بودجه و نفت و توزیع درآمدها تاکید کرده است.