پایان اعتصاب غذای کروبی و تداوم اعتصاب زندانیان رجایی شهر

اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج پس از 19 روز ادامه دارد.

K24 - اربیل

در حالی که مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز به اعتصاب غذای خود پایان داده است، اما اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج پس از 19 روز همچنان ادامه دارد.

محمدتقی کروبی فرزند کروبی اعلام کرده است پس از «موافقت با خروج مأموران امنیتی» از محل حصر، پدرش به اعتصاب غذا پایان داد و همچنین قرار است دولت تمام تلاش خود را برای تحقق شرط دوم، یعنی محاکمه علنی آقای کروبی، به کار بندد.

از سور دیگر اعتصاب غذای 15 زندانی رجایی‌شهر همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو فردا، گارد ویژه زندان رجایی‌شهر روز یکشنبه ۸ مرداد، زندانیان سیاسی و عقیدتی در سالن ۱۲ این زندان را «بدون وسایل شخصی و با اعمال خشونت فیزیکی» به سالنی جدید منتقل کردند.

پس از این رویداد، ۱۸ زندانی از روز هشتم مرداد اعتصاب غذا کردند که اعتصاب غذای ۱۵ نفر از آنان همچنان ادامه دارد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در سالن جدید دوربین مداربسته و «دستگاه‌های کورکننده ارتباط موبایلی و اینترتی بیشتر است»، درحالی که در سالن‌های دیگر دوربین مداربسته وجود نداشت

فرزند کروبی، اما درباره پایان اعتصاب غذای پدر در تویتی نوشته است: « دكتر هاشمى (وزیر بهداشت)  و پورفلاح خبر خروج نيروهاى امنيتى از منزل را به پدر اعلام كردند. هاشمى تضمين خود و دولت را در عملى كردن اين موضوع صريحا اعلام كرد».

 

پیشتر خانواده کروبی در بیانیه‌ای اعلام کردند «در کنار شخص حاکم و سیستم فشل قضایی، رئیس جمهور و وزیر اطلاعات مسئول مستقیم جان محصورین می باشند».

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته که بر اساس خواسته رئیس‌جمهور به اتفاق همکاران به عیادت کروبی رفت و «وضعیت فشار خون، ضربان قلب و تغذیه» وی تحت کنترل است.

مهدی کروبی روز پنجشنبه 26 مرداد پس از وخامت وضعیت جسمی ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل و بستری شد.

کروبی که برای چندین بار است به بیمارستان منتقل می‌شود، برای پایان اعتصاب غذا خواستار رفع حصر و محاکمه عادلانه شده بود.

رفع حصر کروبی در حالی است که میرحسین موسوی و همسر وی زهرا رهنورد در حصر هستند.

هنگام بستری بودن کروبی در بیمارستان اشخاص زیادی از اصلاح‌طلبان برای ملاقات وی به بیمارستان رفتند.

هر چند اجازه ملاقات به آنان داده نشد، اما نگرانی و انتقاد اصولگرایان در پی داشته است و خانواده کروبی هم به انتقادها واکنش نشان دادند.

اما درباره وضعیت زندانیان رجایی‌شهر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است «این زندانیان در مدت 19 روز تنها سه بار اجازه حضور در فضای باز برای هواخوری را داشته‌اند و  آنها را در سالنی نگه داشته شده‌اند که همیشه بسته است و تمام پنجره‌های کوچک اتاق‌ها هم از داخل و بیرون با توری‌های ضخیم پوشانده شده و هوای سالن اصلا عوض نمی‌شود».

گفته می‌شود بیش از ۵۰ زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج محبوس هستند که اکثر آنان از فعالان مدنی و کارگری، شهروندان بهایی، اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق یا زندانیان سیاسی ملت کرد هستند.