نماینده مجلس ایران: آمریکا از استقلال کردستان حمایت می‌کند

«سیاست اعلامی آمریکا با سیاست عملی واشنگتن در همه پرسی اقلیم کردستان متفاوت است».

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرده است ایالات متحده آمریکا از استقلال کردستان حمایت می‌کند.

سید حسین نقوی حسینی با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی- خانه ملت گفت «واشنگتن اعلام می کند که مخالف همه پرسی اقلیم کردستان است، اما در عمل ضمن حمایت از این موضوع به دنبال تجزیه عراق و کشورهای خاورمیانه است».

نماینده اصولگرای ورامین در این باره اظهار داشت «تجربه ما از رفتار مقامات آمریکایی این است که آنها یک سیاست اعلامی دارند. در حالی که یک سیاست متفاوت عملی را دنبال می کنند که به شدت متناقض و متفاوت است».

مقامات ایرانی به طور علنی مخالفت خود را با همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند و خواهان گفتگوی بین اربیل و بغداد برای حل و فصل مشکلات معلقه شده‌اند.

سخنان محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در باره همه‌پرسی استقلال کردستان با واکنش تند وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کردستان مواجه شد.

همه‌پرسی استقلال کردستان روز سوم مهر 1396 در اقلیم کردستان و مناطق کردستان خارج از اقلیم کردستان برگزار خواهد شد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در چندین دیدار و مصاحبه به عوامل برگزاری همه‌پرسی از جمله انفال، بمباران شیمایی، قتل و عام نزدیک به 200 هزار شهروند کرد و در این اواخر هم قطع سهمیه کردستان از بودجه عمومی عراق، تحریم مالی و تسلیحاتی پیشمرگه و اجرا نکردن ماده 140 قانون اساسی اشاره کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است تهران رسما اعلام کرده است که استراتژی جمهوری اسلامی حفظ تمامیت ارضی عراق است و ایران به شدت مخالف همه پرسی اقلیم کردستان است.

به باور وی همه‌پرسی استقلال کردستان به ضرر کردها خواهد بود و گفته اقلیم کردستان تنها در عراق بزرگ معنی می‌شود.

این نماینده افراطی مجلس، با متهم کردن عربستان برای جنگ افروزی و خونریزی در خاورمیانه گفته است «همه پرسی اقلیم کردستان همانند یک بمب انتحاری در قلب اکراد و خاورمیانه عمل خواهد کرد».

نقوی حسینی با بی احترامی به جایگاه اقلیم کردستان اظهار داشته است: «اقلیم کردستان باتوجه به فقدان فاکتورهای مورد نیاز در عرصه بین الملل جایگاه و ارزشی ندارد».

اقلیم کردستان در جنگ علیه ترور و همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام،ادیان و مذاهب مختلف و پذیرفتن نزدیک به دو ملیون آواره عراقی و سوریه جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین المللی کسب کرده است و نیروهای پیشمرگه با قهرمانی نشان دادند که تنها نیروهای زمینی است که توانست با زمین گیر کردن داعش افسانه آن را بشکند و به نیرویی قابل اعتماد در سطح بین المللی در جنگ علیه ترور و محافظت از اقلیتهای مورد تجاوز و تحت ستم تبدیل شود.

اما سحنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس ایران درباره تضعیف عراق هشدار داده و گفته است «کوچک سازی کشورهای منطقه منجر به بزرگ شدن مشکلات قومی و مذهبی می‌شود که احتمال بروز جنگ را به شدت پررنگ می کند».

وی در این باره اظهار داشته است «نقض  تمامیت ارضی عراق و تلاش برای تجزیه این کشور منجر به شکل گیری تهدیدهایی خطرناک در خاورمیانه خواهد شد».

در حالی که مقامات کردستان اعلام کرده‌اند استقلال کردستان مرزهای هیچ کشوری را تغییر نخواهد داد و تنها مرزهای کنونی اداری در عراق را به رسمیت خواهد شناخت.

روز دوشنبه 23 مرداد هیات اقلیم کردستان برای بحث و گفتگو درباره همه‌پرسی وارد بغداد شد و طی چند روز گذشته با مقامات دولت فدرال و احزاب سیاسی و سفیر کشورها در بغداد دیدار کرد و قرار است امروز شنبه برای دیدار با آیت‌‌الله علی سیستانی به نجف سفر کند.