ترکیه: همه‌پرسی استقلال کردستان باعث جنگ نخواهد شد

شورای عالی همه‌پرسی هیاتهایی را برای رایزنی با کشورهای همسایه و جهان تشکیل خواهد داد.

K24 - اربیل

به گزارش کر دستان24، بینالی ایلدیریم نخست وزیر ترکیه سخنان رهبر حزب اپوزسیون همپیمان را درباره همه‌پرسی استقلال کردستان را تکذیب کرده است.

ایلدیریم بعد از بازگشت از سفر به ویتنام در جمع خبرنگاران گفت همه‌پرسی استقلال کردستان باعث جنگ نخواهد شد.

همچنین با ابراز مخالفت آنکارا با همه‌پرسی استقلال کردستان به اختلافات بین اربیل و بغداد در خصوص بودجه و نفت اشاره کرد و گفته که این اختلافات باعث شده است کردها به برگزاری همه‌پرسی اقدام کنند.

«دولت باغچلی» رئیس حزب ملی‌گرای ترکیه اعلام کرده بود که همه‌پرسی استقلال کردستان بهانه‌ای برای جنگ با ترکیه است.

همه‌پرسی استقلال کردستان قرار است روز سوم مهر ماه سال جاری در اقلیم کردستان و مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم برگزار شود.

شورای عالی همه‌پرسی در نشست روز چهارشنبه اول شهریور ماه بر تشکیل هیاتهایی برای رایزنی با کشورهای همسایه و جهان در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان تاکید کرد.

مقامات اقلیم کردستان در اشاره به عوامل برگزاری همه‌پرسی گفته‌اند که سهم مشارکت ملت کردستان در چارچوب دولت عراق تا سقوط رژیم بعث انفال، بمباران شیمیایی و نسل کشی و زنده به گور کردن بیش از 180 هزار شهروند کرد و نابودی بیش از پنج هزار روستای کردستان و آوارگی صدها هزار تن بوده است.

در مرحله دوم که از سال 2003 آغاز شده است کردها در بنیان دولت نوین عراق و تهیه قانون اساسی نقش فعالی ایفا کردند، اما به مرور زمان دولت عراق مشارکت آرزومندانه کردها، توافقات حاصل شده و قانون اساسی را نقض کرد.

به گفته مقامات کردستان، دولت عراق افزون بر این که ماده 140 قانون اساسی را برای حل مسئله مناطق مورد مناقشه را عملی نکرد، نیروهای پیشمرگه از لحاظ تسلیحاتی و مالی تحریم کرد و در سال 2014 هم سهمیه اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق را قطع کرد.