المالکی از نصرالله حمایت کرد

«آنهایی که به صدق و جهادی بودن حزب‌الله و سید حسن نصرالله شک کنند، ناقص العقل هستند».

K24 - اربیل

نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق از توافق بین حزب‌الله لبنان و گروه ترویستی داعش برای انتقال تروریستهای داعش از مرز لبنان به مرزهای عراق حمایت کرد.

المالکی در بیانیه‌ای اقدام حسن نصرالله و حزب‌الله را درست دانسته و گفته هر کس به صدق و جهادی بودن حزب‌الله و سید حسن نصرالله شک کند، ناقص العقل است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به توافق حزب‌الله لبنان و داعش برای انتقال عوامل داعش از مرز لبنان به مرز سوریه-عراق به شدت اعتراض کرده است.

اما حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در واکنش به این مسئله، به انتقادات العبادی درباره توافق با داعش و انتقال آنان از مرز لبنان به مرزهای عراق واکنش نشان داده است.

المالکی که همزمان معاون رئیس جمهور و رئیس حزب دعوه اسلامی عراق است، منتقدان این اقدام مشترک حزب‌الله و داعش را یک حمله هدفمندانه به دبیر کل حزب الله لبنان دانسته و تأکید کرد که نادانی و کینه این حمله را هدایت می‌کند.

توافق حزب‌الله و داعش با موافقت رژیم سوریه انتقادهایی در کردستان، عراق و آمریکا در پی داشت.

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان این توافق را تکرار سناریوی سال 1393 دانسته و گفته است به جدی مورد بررسی و نظارت قرار خواهد داد.

برت مکگورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌‌المللی علیه داعش گفته است تروریستهای «غیر قابل سازش» داعش باید در میدان جنگ کشته شوند، نه این که بدون موافقت عراق با اتوبوس از سوریه به مرز عراق منتقل شوند.

 

خبرگزاریها از بمباران کاروان داعش از سوی جنگنده‌های آمریکا گزارش داده‌اند.

توافق حزب‌الله و داعش نگرانیهای زیادی در بین مقامات دولتی عراق و سیاستمداران این کشور در پی داشته است و خواهان بررسی این موضوع شده‌اند.

عراقی‌های به غیر از المالکی از این بابت نگران هستند که تروریستهای داعش به منطقه البوکمال شرق سوریه در مجاورت شهرستان قائم عراق تحت کنترل داعش منتقل شده‌اند و توانایی نظامی داعش در این منطقه را افزایش خواهد داد.

شورای امنیت اقلیم کردستان هم با اعلام نگرانی خود درباره توافق بین حزب‌الله لبنان و رژیم سوریه و گروه داعش مبنی بر انتقال تروریستهای داعش از مرز لبنان به مناطق مرزی عراق خواستار موضع‌گیری در سطح منطقه‌ای شده است.

یکی از فرماندهانی نیروهای سوریه دمکراتیک گفته است هدف انتقال تروریستهای داعش از مرز لبنان به استان دیرالزور مانع تراشی برای عملیات آزادسازی شهر دیرالزور است.

طبق توافق حزب‌الله لبنان و گروه تروریستی داعش با موافقت رژیم سوریه صدها تن از عناصر مسلح داعش از منطقه مرزی قلمون بین سوریه و لبنان به شهر البوکمال در نزدیکی مرز عراق منتقل شده‌اند.

المالکی همچنین به عملیات آزادسازی تلعفر اشاره کرده و گفته است این شهر با عملیات نظامی آزاد نشد، بلکه با توافق آزاد شد.

وی اظهار داشت صدها تن از داعشی‌ها با صف کشیدن از تلعفر عقب‌نشینی کردند و اسلحه‌هایشان را به نیروهای پیشمرگه تسلیم کردند.