در اردن بیش از ۲۰ تن از نزدیکان خانواده‌ی سلطنتی بە اتهام توطئه‌ی کودتا بازداشت شدند

ولیعهد پیشین اردن در میان بازداشت‌شدگان است
حمزه بن حسین، ولیعهد پیشین اردن
حمزه بن حسین، ولیعهد پیشین اردن

اربیل (کوردستان۲۴)- روزنامه‌ی گاردین شامگاه شنبه ۱۴ فروردین گزارش کرد که افراد بازداشت‌شده وابسته به شبکه‌ای هستند که گفته می‌شود با شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله ارتباط دارند.

حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن ۱۶ سال قبل از این مقام کنار گذاشته شد.

ارتش اردن  گزارش‌ها دربارەی بازداشت شاهزاده حمزه را تکذیب کرده، اما گاردین به نقل از مقامات امنیتی منطقه و اروپا گزارش کرد که ولیعهد سابق اردن تحت بازداشت خانگی است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر شبکه‌ی جهانی بی‌بی‌سی ویدیویی از ولیعهد سابق اردن منتشر کرد که گزارش‌ها درباره‌ی بازداشت خانگی او تأیید می‌کند. او در این ویدیو می‌گوید که صبح روز شنبه رییس ستاد مشترک ارتش به دیدار وی رفته و اطلاع داده که نمی‌تواند از اقامتگاه خود خارج شود و با دیگران ارتباط داشته باشد.

ولیعهد سابق اردن در ادامه‌ی این ویدیو می‌گوید بازداشت او بخشی از برنامه‌ی حکومت برای سرکوب منتقدان است.

روزنامه واشنگتن‌پست مجموع افراد بازداشت‌شده را حدود ۲۰ نفر عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه، مقامات اردنی ادعا کرده‌اند که اقدامات این افراد «تهدیدی علیه ثبات کشور» بوده است.

یکی دیگر از افراد بازداشت‌شده باسم عوض الله، تحصیل‌کرده‌ی ایالات‌متحده و سال‌ها مورد اعتماد ملک عبدالله بوده. باسم عوض الله همچنین بعدها وزیر اقتصاد اردن و مشاور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شد.

رویترز از رسانه‌های دولتی اردن نقل کرده است کە شریف حسن بن زید، یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی سلطنتی اردن، نیز امروز به بازداشت نیروهای امنیتی این کشور درآمد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایالات‌متحده، شامگاه شنبه ۱۴ فروردین در توییتی نوشت که دولت آمریکا به دقت گزارش‌ها درباره‌ی اردن را تعقیب می‌کند و با مقامات اردنی نیز در ارتباط بوده است.

پرایس در ادامه تأکید کرد که ملک عبدالله یکی از شرکای کلیدی ایالات‌متحده محسوب می‌شود و واشینگتن به‌طور کامل از وی حمایت می‌کند.

/ا.م