مسرور بازرانی: تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا ناچار به وارد کردن محصولاتی نباشیم که می‌توان در داخل تولید کرد

"کشاورزان دیگر نگران آن نباشند که محصولاتشان را در کجا و چگونه به فروش برسانند"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان

اربیل (کردستان٢٤)- مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در مراسم گذاشتن سنگ بنای پروژه احداث کارخانه تولید فرآورده‌های سیب زمینی (جوتیار) در بخش رویای استان دهوک، طی ایراد سخنانی تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا ناچار به وارد کردن محصولاتی نباشد که می‌توان در داخل تولید کرد.

متن سخنرانی نخست وزیر اقلیم کردستان

به نام خداوند بزرگ و مهربان

حضار گرامی، بسیار خوش آمدید، به ویژه به سفیر پادشاهی هلند و سرکنسول پادشاهی هلند خیر مقدم می‌گویم.

دوستان گرامی، از اینکه امروز در مراسم گذاشتن سنگ بنای کارخانه جوتیار، ویژه محصولات کشاورزی و بازاریابی برای محصولات کشاورزان، شرکت داریم، خوشحال هستم.

بی گمان این گونه پروژه‌ها در راستای حمایت از بخش کشاورزی و پیشرفت اقتصادی کردستان، بسیار مهم و راهبردی هستند.

جا دارد که از شرکت اجرا کننده پروژه (K.H Kurdistan) قدردانی کنم که اجرای پروژه را با حمایت پادشاهی هلند آغاز کرده است، بسیار مایه تقدیر و احترام است.

سال گذشته که به هلند سفر کردم و در دیدار با نخست وزیر هلند، مارک روته، در مورد حمایت از برنامه اصلاحات در اقلیم کردستان و پیشرفت اقتصادی کردستان گفتگو کردیم، با خوشحالی از خواست ما استقبال کردند و آمادگی کامل خود را نشان دادند که حامی و همکار باشند، تا در اقلیم کردستان بخش کشاورزی و همه بخش‌ها پیشرفت کنند.

 بار دیگر از پادشاهی هلند تشکر می‌کنم، نه تنها به خاطر اینکه از توسعه اقتصادی در اقلیم کردستان حمایت می‌کنند، بلکه به خاطر حمایت مداوم در جنگ داعش و حمایت‌های کنونی از نیروی پیشمرگ در مقابله با تروریست‌ها و آموزش نظامی به نیروی پیشمرگ، همچنین حمایت از اصلاحات در وزارت پیشمرگ.

همه ما می‌دانیم که بخش کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی در هر کشور است، هر پروژه‌ای که احداث می‌شود، چندین پروژه صنعتی دیگر را به دنبال خواهد داشت. پروژه‌ای که امروز سنگ بنای آن گذاشته می‌شود، چنانچه گفته شد هزاران فرصت شغلی برای کشاورزان و کارگران استان ایجاد خواهد کرد.

و این پشتیبانی خوبی است برای مردم ما که متکی به خود باشند و دیگر ناچار نباشیم محصول خارجی به کردستان وارد کنیم، همچنین برای اینکه بخش صنعت و بازرگانی در کردستان گام به گام پیشرفت کند، کشاورزی که سیب زمینی یا گندم می‌کارد بایستی مطمئن باشد که محصولش به فروش می‌رسد. دولت اقلیم کردستان برنامه ریزی کرد که همه نگرانی‌های کشاورزان را برطرف کند، به طوری که به محصول خود و کیفیت آن اهمیت بدهند.

دیگر نگران آن نباشند که محصولاتشان را در کجا و چگونه به فروش برسانند، ما در دیدارهایمان با کشورهای اطراف و دوست حتی در اروپا، تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در خارج از اقلیم نیز برای محصولات داخلی بازاریابی کنیم، شایان تقدیر است که اقدامات خوبی انجام شده است، وزارت کشاورزی نیز برای افزایش تولید داخلی تلاش کرده و از زحماتشان قدردانی می‌کنیم.

من از کشاورزان عزیز درخواست می‌کنم که به کیفیت محصول خود اهمیت بدهند، می‌خواهیم کردستان از لحاظ کیفیت محصولات معروف شود و دیگران با طعم و لذت محصول کردستان آشنا شوند و به یک نماد تجاری تبدیل شود که در خارج متقاضی داشته باشد.

بار دیگر تاکید می‌کنم که کشاورزان ما مطمئن باشند که دولت برای حفاظت از محصولاتشان آنها را حمایت می‌کند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا ناچار نباشیم محصولاتی را که خود می‌توانم در داخل تولید کنیم از خارج وارد کنیم. دولت همزمان مسئولیت کنترل قیمت‌ها را بر عهده دارد، می‌خواهیم همه با هم تلاش کنیم تا بتوانیم اقتصاد کردستان را به مرحله‌ای بسیار پیشرفته‌تر برسانیم.

جا دارد که بگویم؛ توافق میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال برای پرداخت بودجه کردستان در راستای توسعه بیشتر اقتصادی و تامین نیازمندی‌های مردم کردستان از جمله حقوق ماهانه مردم گامی مطلوب خواهد بود. دولت اقلیم برای بهبود معیشت همه هم‌میهنان در تمام سطوح به کار خود ادامه می‌دهد. من معتقدم حال که در کردستان شرایطی فراهم شده تا بتوانیم وضعیت اقتصادی را به پیش ببریم، امیدوارم دولت فدرال نیز از خواست ما استقبال کند و بازارهای عراق را به روی محصولات اقلیم کردستان بگشاید که به طور کلی خود موجب بهتر شدن وضعیت اقتصادی عراق خواهد شد.

بی گمان دستاوردهای اقلیم کردستان برای همه مردم عراق سود و منفعت خواهد داشت، مجددا از همه تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت دارم.

مطمئن باشید که دولت اقلیم کردستان به تعهد خود عمل خواهد کرد، ما از ایجاد اشتغال برای مردم خود سخن گفتیم و با حمایت بخش خصوصی و بخش مشترک و همکاری کشورهای دوست هزاران فرصت شغلی برای مردم این منطقه ایجاد خواهیم کرد.

فعالیت تمامی دلسوزان این پروژه قابل تقدیر است، دوباره از شما قدردانی می‌كنم و امیدوارم کردستان همیشه آباد باشد.

ب.ن