کتاب (مسعود بارزانی، مرجع و مامن) منتشر شد

کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده و دیدگاه‌های پرزیدنت بارزانی را نسبت به مسائل مهم بررسی کرده است
انتشار کتاب (مسعود بارزانی، مرجع و مامن)
انتشار کتاب (مسعود بارزانی، مرجع و مامن)

اربیل (کوردستان٢٤)-  کتاب (مسعود بارزانی، مرجع و مامن) با محتوایی پربار، جوانب زندگی سیاسی و مبارزاتی پرزیدنت مسعود بارزانی و دیدگاه‌های ایشان را نسبت به مسائل مهم بررسی کرده است.

کتاب (مسعود بارزانی، مرجع و مامن) از سوی نویسنده و پژوهشگر، سعد هموندی، چاپ و منتشر شد. کتاب به شیوه مستند و تحقیق سیاسی نگاشته شده و در آن نقش و جایگاه پرزیدنت بارزانی در معادلات سیاسی منطقه و خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته است.

سعد هموندی، پژوهشگر و نویسنده در کتاب خود، بر مقاومت و مبارزات پرزیدنت بارزانی متمرکز شده و نقش چشمگیر ایشان در جنبش رهائیبخش مردم کورد را بررسی نموده است تا جائیکه به نماد گذشت و شجاعت و پاکی تبدیل شده است.

نویسنده عنوان (مسعود بارزانی، مرجع و مامن) را برای کتاب خود برگزیده که ٣٣٧ صفحه است و انتشارات کاروان در اربیل آن را به چاپ رسانده است.

نویسنده. کتاب را به همه کسانی که در راه اصول و اعتقادات خود فداکاری نموده تقدیم کرده و در مقدمه دلایل نگارش کتاب را ذکر کرده است.

سعد هموندی در مقدمه کتاب نوشته است؛ من به طور مداوم درس‌های ویژه و ممتاز از شخصیت پرزیدنت بارزانی آموخته‌ام. پرزیدنت بارزانی شخصیتی‌ست که قدرت و توان و اطمینان می‌بخشد، به ما می‌آموزد که در شرایط حساس آرام و صبور باشیم.

در فصل اول کتاب، نویسنده به مسئله کورد می‌پردازد و ابتکارات مداوم پرزیدنت بارزانی را در تاریخ سیاسی و انقلابی خود مورد توجه قرار می‌دهد. همچنین ویژگی منطقه بارزان را برجسته می‌کند که محل تولد پرزیدنت بارزانی است و اشاره می‌کند که بارزانی‌ها به موضعگیری‌های انسانی و متعالی اشتهار دارند.

در فصل دوم نیز تاکید می‌کند که پرزیدنت بارزانی به یک مامن سیاسی و انسانی برای همه منطقه و خاورمیانه تبدیل شده است. یکی از گفته‌های پرزیدنت بارزانی را یادآور می‌شود که می‌گویند:" باید از نظر سیاسی به توافق برسیم تا به حقوق بنیادی خود دست یابیم، البته با در نظر گرفتن حقوق دیگران، این بیم و نگرانی‌های همه را برطرف خواهد کرد".

نویسنده در فصل سوم نیز به موضوع کرکوک و سیاست ملا مصطفی بارزانی، رهبر ملی کوردستان نسبت به مردم آن شهر می‌پردازد و حادثه‌ای را بازگو می‌کند که ٥٠ سال پیش در کرکوک اتفاق افتاده است، سپس موضع مصطفی بارزانی را ستوده و نوشته است؛ در دهه هفتاد سده گذشته یک هیئت از بغداد به دیدار بارزانی جاودانه رفته و از ایشان پرسیده‌اند که خواسته‌اش چیست؟

بارزانی جاودانه فرمودند: حقوقمان، تا سلسله جبال حمرین به همراه کرکوک که قلب ما است.

هموندی مقاومت پرزیدنت مسعود بارزانی را مورد توجه قرار داده که سرشار از دستاورد است و سخنی از ایشان را یادآور می‌شود که می‌گویند:"کرکوک، به اعتقاد مردم کورد بخشی از جغرافیای اقلیم کوردستان است و این یک مسئله تاریخی بزرگ است".

همچنین مراحلی را بررسی می‌كند که کرکوک در زمان‌های مختلف پشت سر گذاشته است و بارها سیاست تغییر جمعیت و تعریب و تبعیث در آن پیاده شده و برای حذف کورد از آن هر تلاشی به کار بسته شده است.

نویسنده توضیح داده است که سیاست پرزیدنت بارزانی نسبت به کرکوک روشن و واضح است که یک شهر مقدس کوردستان است و برای حفظ اصالت تاریخی و جغرافی آن تلاش جدی داشته‌اند.

در فصل (کوردستان پایتخت خاورمیانه) نیز به نقش اقلیم کوردستان به عنوان یک شریک مثبت تاکید شده است که در همه معادلات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد.

نویسنده در باره سیاست‌های موفق پرزیدنت بارزانی، نوشته است؛ اگر بخواهیم در باره سیاست منطقه‌ای پرزیدنت بارزانی تحقیق کنیم می‌بینیم که همه گزینه‌ها را به سیاست آمریکا در منطقه وابسته نکرده‌اند، چرا که پرزیدنت بارزانی راهبردی محکم با کشورهای خلیج، ترکیه، ایران و چین در پیش گرفته‌اند و بر اساس ان روابط دیپلماسی و سیاسی را توسعه داده‌اند.

نویسنده نوشته است: پرزیدنت بارزانی کلید مشکلات عراق و کشورهای عربی منطقه را در دست دارند. اقلیم کوردستان روابطی گرم با عراق و کشورهای عربی بنیان نهاده است و پرزیدنت بارزانی نقش مهمی دارند و بیشترین فرصت‌ها را ایجاد کرده‌اند.

هموندی، پرزیدنت بارزانی را عادل و نایاب توصیف نموده و می‌گوید :" وجود چنین شخصیتی، وجود یک ارتش انسانی است، اربیل به مرکز قدرت تبدیل شده است و هیچ کشور و دولتی درگیر جنگ و ویرانی نخواهد شد اگر دارای مرجع و مامنی چون پرزیدنت بارزانی باشد".

کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به جنبه تاریخی زندگی سیاسی و پیشمرگانه پرزیدنت بارزانی، بخش دوم به تحلیل دیدگاه‌ و نظرات پرزیدنت بارزانی نسبت به مسائل انسانی، سیاسی، اقتصادی، قانونی و موضوع‌های تروریسم، مخالفت‌های سیاسی، بهره کشی و مجازات سیاسی و حقوق پناهندگان سیاسی در اقلیم کوردستان می‌پردازد. بخش سوم و پایانی کتاب نیز دیدگاه پرزیدنت بارزانی را نسبت به مسئله کرکوک و کوردستانی بودن کرکوک و مرکزیت اقلیم کوردستان در نقشه سیاسی خاورمیانه برجسته می‌کند.

در پایان کتاب تصاویری از پرزیدنت بارزانی با شخصیت‌های سیاسی جهان منتشر شده است.

ب.ن