آذربایجان، اوکراین و ایران برای خاموش کردن آتش‌سوزی بە ترکیە کمک می‌کنند

مقام‌های ترکیه می‌گویند کوردهای مخالف حکومت عامل ایجاد آتش‌سوزی‌ها هستند، کارشناسان هم دلیل آن را بحران آب‌وهوا و گرمای هوای دانسته‌اند
آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیە
آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیە

اربیل (کوردستان ۲۴)- گردشگران خارجی و ساکنان ترکیه روز یکشنبه ١٠ مرداد ۱۴۰۰ از هتل‌ها و خانه‌های خود در جنوب ترکیه در مواجهه با آتش‌سوزی‌های فزاینده‌ای که این کشور را به مدت پنج‌روز درگیر کرده، تخلیه شدند.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی را مهار کرده‌اند، اما هنوز بسیاری از جنگل‌های این کشور در آتش می‌سوزند.

بکر پاکدمیرلی، وزیر جنگلداری و کشاورزی ترکیە روز یکشنبه اعلام کرد ۵ آتش‌سوزی در مناطق گردشگری "آنتالیا" و "موگلا" همچنان ادامه دارد. وی از کنترل کردن  ۱۰۷ مورد آتش‌سوزی خبر داده است.

آتش‌سوزی گسترده در آنتالیا گردشگران زیادی  از سراسر جهان  بە آن روی می‌آورند، تحت تأثیر این آتش‌سوزی‌ها قرارگرفته و بسیاری از گردشگران و ساکنان از این شهر خارج شده‌اند.

عملیات برای خاموش کردن این آتش ادامه دارد و ماشین‌های آب‌پاش پلیس که معمولاً برای کنترل آشوب‌ها استفاده می‌شوند، اکنون در خدمت نیروهای آتش‌نشانی قرارگرفته تا از گسترش آتش پیشگیری بکنند. همچنین هلیکوپترها و ماشین‌های آتش‌نشانی فراوانی برای خاموش کردن آتش به محل اعزام‌شده است.

همچنین ایران هم یک هواپیمای آب‌پاش برای کمک به خاموش کردن آتش به ترکیه اعزام کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیە، هنگام بازدید از این منطقه اعلام کرد با اعزام هواپیماهای آتش‌نشان از سوی کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، اوکراین و ایران، تعداد هواپیماهای آتش‌نشان افزایش‌یافته و روند خاموش کردن آتش سرعت گرفته است.

بر اساس تصاویر منتشر شده، گردشگران با وحشت از هتل‌های خود در بدروم خارج‌شده‌اند و در حال فرار از آتش هستند. رسانه‌های ترکیە از کشته شدن ۶ نفر در این آتش‌سوزی‌ها که دو نفر آنها آتش‌نشان بوده‌اند، خبر می‌دهند.

مقام‌های حکومتی ترکیه می‌گویند کوردهای مخالف حکومت عامل ایجاد این آتش‌سوزی‌ها هستند، اما کارشناسان دلیل آن را بحران آب‌وهوا و گرمای هوای دانسته‌اند.

/ا.م