ریاست پارلمان کوردستان: دولت فدرال عراق به وظیفه‌ی قانونی و اخلاقی خود در مورد نسل‌کشی ایزدی‌ها عمل نماید

سوم اوت (۱۲ مرداد)، در پارلمان کوردستان به‌عنوان روز "نسل‌کشی اقلیت‌های مذهبی" تصویب‌شده است
پارلمان کوردستان
پارلمان کوردستان

اربیل (کوردستان۲۴)- ریاست پارلمان کوردستان روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در بیانیه‌ای به مناسبت هفتمین سالگرد حمله‌ی داعش به شنگال، از دولت فدرال عراق خواست به وظیفەی قانونی و اخلاقی خود در برابر کوردهای ایزدی عمل نماید.

ریاست پارلمان کوردستان در این بیانیە، ضمن گرامیداشت خاطره شهیدان و مفقودشدگان حمله‌ی ددمنشانه‌ی داعش بە شنگال و قتل‌عام ایزدی‌ها،  " از دولت عراق می‌خواهیم وظیفه‌ی قانونی و اخلاقی خود را انجام داده و بستر مناسبی برای سازمان‌های بین‌المللی و تیم مخصوص سازمان ملل جهت تحقیقات و جمع‌آوری مدارک جنایات داعش مهیا نماید تا با ارائه‌ی آن‌ها به مراجع قضایی بین‌المللی عوامل این جنایات مورد بازخواست قرارگرفته و جرائمی کە در حق ایزدی‌ها مرتکب شده‌اند، بە عنوان نسل‌کشی شناخته شود. "

ریاست پارلمان کوردستان در ادامه‌ی این بیانیە می‌گوید: در سال یاد این روز سیاه لازم است کە مقاومت و فداکاری پیشمرگان قهرمان کوردستان و همکاری کشورهای دوست را ارج نهاده کە  اجازه ندادند بزدلان داعش بیش از آن پیشروی نموده و بە عمق خاک کوردستان نفوذ کرده و همه‌ی اقلیت‌های کوردستان و مردم منطقه را از سیطره‌ی ننگین داعش حفظ کرده و نقشه‌ی شوم آنان را باطل کردند."

شبه‌نظامیان داعش در زمان زمامداری نوری مالکی نخست‌وزیر وقت عراق، از مرز سوری وارد استان نینوا شد و در پی شکست ارتش عراق و فرار دسته‌جمعی نیروهای تحت فرمان مالکی و در پی دست یافتن به تجهیزات پیشرفته‌ی نظامی نیروهای شکست‌خورده‌ی ارتش، در ۱۰ ژوئن  ۲۰۱۴ (۲۰خرداد ۱۳۹۳) شهر موصل را بە طور کامل اشغال کردند.

این شبه‌نظامیان، پس از شکست دادن کامل نیروهای ارتش عراق، دست یافتن بە تجهیزات پیشرفته‌ی این نیروها و استقرار کامل در شهر موصل و استان نینوا و اعلام "دولت اسلامی سوریه و عراق"، در تاریخ ۳ اوت همان سال (۱۲مرداد ۱۳۹۳) ضمن حمله بە شهر شنگال و اشغال آن بە قتل‌عام و نسل‌کشی  مردم ایزدی این منطقه را آغاز کردند.

در پی کشتار و ربودن هزاران نفر از ایزدی‌ها و بە بردگی گرفتن زنان و دختران آنان و آوارگی ده‌ها هزار ایزدی،  پارلمان کوردستان در پنجمین سال حمله‌ی داعش به شنگال، سوم اوت (۱۲ مرداد) را روز "نسل‌کشی اقلیت‌های مذهبی" تصویب کرد.

اکنون  دولت اقلیم کوردستان و شورای مرکزی ایزدی‌ها خواهان بە رسمیت شناختن این روز بە عنوان "روز جهانی نسل‌کشی ایزدی‌ها" هستند.

/ا.م