نچیروان بارزانی: کورد باید در چارچوب سوریە مشکلات خود را حل کند

اوضاع عراق و خاورمیانە و ارتقاء روابط فی مابین، محور گفتوگوهای طرفین بود.
در این دیدار بر اتقاء بیشتر روابط مابین روسیە و اقلیم کوردستان تاکید شد
در این دیدار بر اتقاء بیشتر روابط مابین روسیە و اقلیم کوردستان تاکید شد

اربیل (کوردستان٢٤)-رئیس اقلیم کوردستان نچیروان بارزانی از میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا استقبال کرد. اوضاع عراق و خاورمیانە و ارتقاء روابط فی مابین، محور گفتوگوهای طرفین بود.

در این دیدار، رئیس اقلیم کوردستان "توافق مشترک طرفین کوردی در سوریە و برطرف کردن مشکلاتشان را، امری ضروری و حائز اهمیت" توصیف کرد و گفت، "کورد باید در چارچوب سوریە، مشکلات خود را حل کند."

بوگدانوف کە همزمان معاون وزیر امور خارجە روسیە نیز میباشد، سطح روابط کشورش را با اقلیم کوردستان ستود و بر خواست دولتش برای اتقاء بیشتر روابط فی مابین، تاکید کرد. وی، همچنین در مورد نتایج سفرش بە ایران و بغداد و اربیل سخن گفت.

طرفین، اوضاع سوریە و عراق و تغییر و تحولات منطقەای را کە روی عراق تاثیر میگذراند و از نظر روسیە حائز اهمیت میباشند، بررسی کردند.

رئیس اقلیم کوردستان تاکید کرد کە "اقلیم کوردستان همانند همیشە، سهیم در حل مشکلات عراق میباشد، نە بخشی از مشکلات" و گفت، "منتظریم کە طرفین شیعە، مشکلات خود را در مورد نتایج انتخابات عراق حل کنند، برای اینکە بر طبق منوال قانونی و دستوری، دولت تازە تاسیس شود".

نچیروان بارزانی در مورد اوضاع سوریە گفت، "موضع اقلیم کوردستان واضح بودە و هست، کورد باید در چارچوب سوریە، مشکلات خود را حل کند. همچنین توافق مشترک طرفین کوردی در سوریە و برطرف کردن مشکلاتشان، امری ضروری و حائز اهمیت است".

طرفین، کمسیون مشترک عراق – روسیە را بررسی کردند و بر این تاکید شد کە اقلیم کوردستان نیز از این کمسیون سودمند شود. همچنین تفاهم مشترک قدرتهای منطقەای و جهانی در راستای حل مشکلات را، امری ضروری دانستند، چون هیچ قدرتی نمیتواند بە تنهایی بحران و مشکلات را حل کند و نیازمند همکاری همجانبە میباشد. در این دیدار بر این تاکید شد کە داعش اکنون نیز خطری برای سوریە و عراق میباشد و خطریست جدی.