ارزش پول رایج ایران به پایین‌ترین نر خود در طول تاریخ سقوط کرد

بهای یک پوند بریتانیا در بازار آزاد ایران با ۴۰هزار و ۵۲۵ تومان افزایش یافت
.
.

اربیل (کوردستان ۲۴)- روز دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰،  هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران برای نخستین بار در تاریخ به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان صعود کرد.

وب‌سایت "بن‌بست" که نرخ‌های ارزها در ایران را گزارش می‌کند، هر پوند انگلیس نیز به قیمت ۴۰ هزار و ۵۲۵ تومان معامله شد.

کاهش ارزش ریال منجر به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده است.

دور هفتم مذاکرات برای احیای برجام از روز دوشنبه ۸ آذر در وین، پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه به‌پایان رسید. طرفین مذاکره و ناظران بین‌المللی از ناکامی این دور مذاکرات خبر داده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه‌ی روز شنبه در جمع خبرنگاران از احتمال وضع تحریم‌های بیشتر در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای توسط ایران خبر داد.

پیش‌تر، کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ایران طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق برجام را مهم‌ترین عامل افزایش قیمت ارز در ایران عنوان کرده بود و گفت: «اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد، نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد، اما اگر برجام احیا شود و امکان فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.»

افزایش قیمت دلار در ایران معمولاً بر قیمت سایر اجناس و خدمات در این کشور تأثیر منفی می‌گذارد و سطح عمومی قیمت‌ها را بالا می‌برد.

همزمان رسانه‌های ایران از افزایش ٢ تا ١٠ میلیون تومانی قیمت اتومبیل در روزهای اخیر خبر داده‌اند.

/ا.م