سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی در ایران انتخاب شد

سنندج از میان ۳۸ شهر ایران نامزد به عنوان هفتمین پایتخت کتاب‌ ایران انتخاب شد
نمایی از شهر سنندج
نمایی از شهر سنندج

اربیل (کوردستان ۲۴) - گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی ایران طی آیینی روز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، در مراسمی کە بە مناسبت انتخاب هفتمین پایتخت کتاب‌خوانی ایرانی برگزار شد، سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، راه‌اندازی پویش‌های مختلف در جهت ترویج کتاب‌خوانی، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی و توسعه‌ی کتاب‌فروشی ها عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

همچنین شهرهای اِوَز (استان فارس)، بم (کرمان)، سمنان (سمنان) و نجف‌آباد (اصفهان) به دلیل برنامه‌های مشارکتی و مردمی در امر ترویج کتاب‌خوانی، مشارکت نهادهای شهری در انتخاب پایتخت کتاب، فعالیت مستمر در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان به‌عنوان شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی ایران اعلام شدند.

در شش دوره‌ی برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته بودند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت.

 با اعلام فراخوان هفتمین دوره‌ی برنامه‌ی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹، ۱۹۱ شهر متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند نمودن فعالیت‌های کتاب‌خوانی و ارسال آثار خود نمودند که نسبت به دوره گذشته ۱۱ درصد بیشتر در این برنامه حضور داشتند. در این دوره استان‌های کرمانشاه با ۱۴ شهر، فارس ۱۳ شهر و استان‌های البرز، مازندران، هرمزگان، خراسان رضوی با ۱۲ شهر بیشترین شهرهای شرکت‌کننده در این برنامه را به خود اختصاص دادند.

/ا.م