صومعه مار‌ماتای، یکی از بزرگترین صومعه‌های خاورمیانه بر فراز کوە مقلوب

این صومعه یعقوبی یکی از بزرگترین صومعه‌های خاورمیانه و مجموعه‌ای است از چندین کلیسا و بناهای یادبود
دولت اقلیم کوردستان از صومعه ارتدکس سریانی محافظت می‌کند
دولت اقلیم کوردستان از صومعه ارتدکس سریانی محافظت می‌کند

اربیل (کوردستان 24)- صومعه مار‌ماتای بر فراز کوه مقلوب کە گویی در آسمان معلق است، بازدیدکنندگان را متحیر می‌کند. این صومعه در سال 363 میلادی تاسیس شده و اکنون میزبان هزاران گردشگر می‌باشد.

صومعه مارماتای در 30 کیلومتری موصل قرار دارد و سالیان طولانی‌ست که دولت اقلیم کوردستان از صومعه ارتدکس سریانی و به‌ویژه در جریان حملات داعش در سال 2014 محافظت می‌کند.

این بنا در سال 363 میلادی توسط مار‌ماتای ​​(متیو) ساخته شد، وی به دلیل خشونت و آزار و اذیت امپراتور روم از سرزمین خود گریختە بود.

شاخوان کریم مورخ کورد، می‌گوید: کوه مقلوب، کوه هزاره هم نامیده می‌شود، چون صومعه این کوه تاثیر فراوانی بر هزاران نفر داشته است.

دولت اقلیم کردستان اخیراً این سایت را بازسازی کرده و همچنین امنیت 24 ساعته را فراهم کرده است.

درباره تأسیس صومعه روایات دیگری نیز وجود دارد. شاخوان کریم خاطرنشان کرد: سناخریب، پادشاه نمرود، صومعه را ساخت،  اما برخی معتقدند که ملکه شیرین باید آن را ساخته باشد.

این صومعه در قرن چهارم پناهگاه هزاران راهب بود. به گفته مورخ کورد، این صومعه یعقوبی یکی از بزرگترین صومعه‌های خاورمیانه و مجموعه‌ای است از چندین کلیسا و بناهای یادبود.

کلیسای ارتدکس سریانی امروزه این صومعه را اداره می‌کند. در 18 سپتامبر هر سال، مسیحیان از فرقه‌های مختلف گرد هم می‌آیند تا روز مرگ مار‌ماتای ​​را گرامی بدارند.

مردم روستاهای اطراف نیز از آن محافظت می‌کنند. احسان بکر یکی از اهالی روستا به کوردستان 24 گفت: این مکان تاریخی است و برای همه ما مهم است.

سالانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی از این صومعه بازدید می‌کنند. هادی غسان، گردشگر اردنی می‌گوید: این صومعه زیبا و شگفت‌انگیز باید در فهرست جهانی قرار گرفتە شود.

.
.