سه دیپلمات ایرانی پس از ۶ سال قطع رابطه‌ی دیپلماتیک ایران و عربستان راهی این کشور شدند

ایران آماده‌ی گشایش سفارت‌خانه‌ی این کشور در ریاض است
.
.

اربیل (کوردستان ۲۴) - خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱٬۴۰۰ اعلام کردند کە  سه دیپلمات ایرانی به‌منظور تجدید فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی پس از شش سال وقفه وارد شهر جده عربستان شدند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران در کنفرانس خبری دوشنبه این خبر را تأیید کرد.

فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴ پس از حمله عده‌ای از تندروهای ایرانی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تعطیل شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه‌ی خود درباره‌ی روابط تهران و ریاض گفت: «تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود.»

پیش‌ازاین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به شبکه الجزیره گفته بود که حضور دیپلمات‌های ایران در جده نشانه‌ای مثبت و خوب است.

۵۷ کشور از قاره‌های مختلف در سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی عضویت دارند. در سال ۱۹۷۰ نخستین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شد که در آن مقرر شد تا دبیرخانه دائمی  سازمان در شهر جده مستقر بشود.

بازگشت سه دیپلمات ایرانی برای حضور در دفتر نمایندگی این کشور نزد کنفرانس اسلامی به‌منظور ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان نیست. بااین‌حال سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران از اشتیاق ایران برای بارگشایی سفارت کشورش در ریاض خبر داده است.

/ا.م