تاکید اقلیم کوردستان بر ادامه مذاکرات با دولت بغداد

فراکسیون‌های پارلمان کوردستان بر "سیاسی بودن" حکم اخیر دادگاه فدرال عراق در مورد قانون نفت و گاز کوردستان هم‌نظرند
والا فرید، وزیر امور پارلمانی دولت اقلیم کوردستان
والا فرید، وزیر امور پارلمانی دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴) - دولت اقلیم کوردستان ضمن تاکید مجدد بر "غیرقانونی بودن" حکم دادگاه فدرال در مورد قانون نفت و گاز اقلیم کوردستان، از ادامه مذاکرات میان اربیل و بغداد بر سر این موضوع خبر داد.

والا فرید، وزیر امور پارلمانی کوردستان، روز یکشنبه ٨ اسفند (٢٧ فوریە) گفت که دولت اقلیم کوردستان به مذاکرات و گفتگوها با دولت فدرال برای یافتن راه حلی در مورد نفت و گاز پس از تصمیم اخیر دادگاه عالی فدرال ادامه خواهد داد.

والا فرید در رأس هیئتی از دولت اقلیم با سران فراکسیون‌های پارلمان کوردستان دیدار و درباره تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر "غیرقانونی بودن" قانون نفت و گاز اقلیم کوردستان گفتگو کرد.

پس از این دیدار، وزیر امور پارلمانی اقلیم کوردستان به خبرنگاران گفت: به اتفاق آرا توافق کردیم که این حکم سیاسی و مغایر با بندهای قانون اساسی عراق است و دولت اقلیم کوردستان در راستای رفع این مشکلات به مذاکرات و گفتگوها با بغداد ادامه خواهد داد.

دادگاه فدرال عراق اوسط ماه جاری میلادی حکمی مبنی بر "غیرقانونی بودن" قانون نفت و گاز اقلیم کوردستان را صادر کرد. صدور این حکم واکنش‌های فراوان دولت اقلیم و تمام احزاب‌های کوردستانی را در پی داشت و همگی بر "سیاسی بودن" حکم هم‌نظر بودند.

از زمان سقوط رژیم بعث در بهار سال ٢٠٠٣ میلادی تاکنون، جریان‌های عراقی بر سر تصویب قانون نفت و گاز به توافق نرسیده‌اند. با در نظر گرفتن عدم موافقت جریان‌های عراقی بر سر تصویب چنین قانونی، پارلمان اقلیم کوردستان در سال ٢٠٠٧ قانون نفت و گاز را تصویب کرد.