غار چارستین میراث سه‌هزار ساله دهوک

غار چارستین معبد مذهبی زرتشتی‌ها بوده است
غار چارستین معبد مذهبی زرتشتی‌ها بوده است
برخی آن را معبد آناهیتا می نامند

اربیل (کوردستان٢٤)- شواهد نشان می‌دهند که غار چارستین در اطراف شهر دهوک معبد مذهبی زرتشتی‌ها بوده است.

غار دست ساز چارستین یکی از مهم ترین مکان‌های تاریخی شهر دهوک در اقلیم کوردستان است که قدمت آن به سه هزار سال پیش برمی‌گردد.

شواهد نشان می‌دهند که این غار معبد مذهبی زرتشتی‌ها بوده و برخی آن را معبد آناهیتا می نامند.

غار چارستین در منطقه (گلی) دهوک در کوه (سپی) واقع شده است.

در اطراف غار شماری آثار تاریخی از جمله یک گورستان به چشم می‌خورند، همچنین محلی که از آن برای ذوب آهن و فلز استفاده شده‌ است، و قطعه سنگ بزرگی که احتمال می‌رود به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار گرفته است.

برای رسیدن به ورودی غار بایستی از پله‌ها بالا رفت.

چارستین به (چهارستون) معنی شده است، زیرا در این غار چهار ستون وجود دارند که در میان آنها آتش برپا شده و مراسم مذهبی انجام گرفته است.

از دریچه‌ای چهار گوشه که در دیوار غار ایجاد شده است، نور داخل غار را روشن می‌کند و سقف غار به دلیل افروختن آتش به دود آغشته شده است.

غار چارستین تا کنون دو بار از سوی دولت اقلیم کوردستان ترمیم و تلاش شده که به عنوان یک مقصد گردشگری از آن بهره‌برداری شود.

این غار دست ساز در دو کیلومتری شمال شهر دهوک جای گرفته و ارتفاع آن دو متر و عرض آن ۱۵ متر مربع است.

غار دست ساز چارستین در هزاره اول پیش از میلاد با استفاده از ابزارهای ابتدایی ساخته شده و از چهارستون آن به عنوان چهارگانه مقدس دین زرتشتی آب، آتش، هوا و خاک تعبیر می‌شود.

تا کنون برای باستان شناسان روشن نشده که چارستین در کدام دوره پادشاهی ساخته شده است و هنوز تحقیقات علمی درباره آن ادامه دارد.

0
3
1
4
5

ب.ن