سناتورهای آمریکایی: توافق اتمی باید برنامه‌های موشکی ایران را مهار بکند

سناتورهای آمریکایی در پی هجوم موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اقلیم کوردستان بار دیگر موضوع برنامه‌ی موشکی ایران را مطرح کرده‌اند
مجلس سنای آمریکا
مجلس سنای آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)-۴۹ سناتور از مجموع ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه سنای ایالات‌متحده روز دوشنبه ۲۳ اسفند اعلام کردند که از توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام حمایت نخواهند کرد.

سناتورهای جمهوری‌خواه با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای در مورد شروط جدید روسیه که ممکن است توافق مورد مذاکره را به شکست بکشاند، در بیانیه‌ی خود می‌گویند  که دولت جو بایدن در چنین شرایطی ممکن است توافقی را بپذیرد که برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار ضعیف است.

سناتورهای جمهوریخواه هشدار داده‌اند که برای معکوس کردن توافقی که «از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کاملاً جلوگیری نکند، برنامه‌های موشکی ایران را مهار نکند و با حمایت ایران از تروریسم مقابله نکند» تمامی امکانات را به‌کار خواهند گرفت.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در حالی موضوع برنامه‌های موشکی ایران را به توافق احیای برجام مربوط می‌کنند کە سپاه پاسداران سه روز پیش مناطقی غیرنظامی اقلیم کوردستان همسایه‌ی غربی خود را با شلیک ۱۲ موشک بالستیک مورد هجوم قرار داد.

مقامات اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق این اقدام سپاه پاسداران را محکوم کرده و آن را تجاوز بە حاکمیت عراق توصیف کردند.

هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان کنگره‌ی آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما امضا شد حمایت نکرده بودند و گروهی از قانون‌گذاران دمکرات نیز با آن مخالف بودند.

/ا.م