هزینه‌ی زندگی در ترکیه طی یک‌سال ٧٠ درصد افزایش یافته است

در پی اعلام این خبر ارزش لیره‌ی ترک هم در برابر دلار کاهش یافت

اربیل (کوردستان ۲۴)- بر اساس آمار رسمی منتشرشده در ترکیه قیمت کالاها و هزینه‌های زندگی در این کشور در ماه آوریل با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته، رکورد تورم این کشور را در ۲۰ سال اخیر شکست.

هزینه‌ی حمل‌ونقل، مواد غذایی و لوازم‌خانگی بیشترین افزایش را داشته است و این هزینه نسبت به آوریل سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

تهاجم روسیه به اوکراین و درنتیجه افزایش قیمت‌های جهانی حامل‌های انرژی نیز از دیگر دلایل افزایش تورم عنوان‌شده است.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی هم در طی یک سال گذشته در ترکیه بیش از ۸۹ درصد افزایش پیدا کرده است. لوازم‌خانگی هم در این مدت نزدیک به ۷۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

ترکیه همچنین در ماه‌های اخیر با کاهش شدید ارزش لیره روبرو بوده که ناشی از سیاست‌های اردوغان در اولویت بخشیدن به صادرات است.

اردوغان افزایش نرخ بهره‌ی بانکی که یکی از سیاست‌های پولی رایج برای کنترل نرخ تورم است را "پدر و مادر همه شرها" توصیف کرده و در عوض تلاش کرده با دخالت در بازار ارز از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه سال گذشته رئیس بانک مرکزی این کشور را تغییر داد و این بانک از ماه سپتامبر نرخ بهره را از ۱۹ درصد به ۱۴ درصد کاهش داده است.

پس از انتشار اطلاعات روز پنجشنبه درباره نرخ تورم، ارزش لیر در برابر دلار نزدیک به یک درصد کاهش یافت و هر دلار با حدود ۱۴٫۸۶ لیر معامله شد.

/ا.م