شاهکار یک پناهجوی کورد در کمپ؛ از جزیره مانوس تا فینال مسابقات نقاشی استرالیا

مصطفی عظیمی‌تبار در کنار تابلوی "KNS088"
مصطفی عظیمی‌تبار در کنار تابلوی "KNS088"

اربیل (کوردستان 24) - مصطفی عظیمی‌تبار، هشت سال پیش از ایران گریخت و در استرالیا تقاضای پناهندگی داد، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

روز پنج‌شنبه ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) این پناهجوی کورد از راه یافتن خودنگاره‌ای که با مسواک در کمپ پناهجویان کشیده بود به فینال مسابقه برترین جایزه هنری استرالیا "آرچیبالد" خبردار شد.

سال ٢٠١٤ عظیمی‌تبار آن‌وقت کە نمی‌خواست تسلیم شرایط بد کمپ‌ پناهندگی جزیره مانوس واقع در پاپوآ گینه شود، از نگهبان کمپ تقاضای رنگ و وسیله برای نقاشی کرد، اما با جواب منفی نگهبان روبرو شد.

.

وی خشمگین از پاسخ نگهبان کمپ، بە اتاق خود رفت، لیوان قهوه‌اش را روی میز بر‌گرداند و با مسواکش شروع  به کشیدن طرحی روی میز کرد.

عظیمی‌تبار گفت: نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد...آن لحظه برای من یک لحظه خاص بود...مسواک را داخل قهوه فرو بردم و فقط روی کاغذ کشیدم.. این لحظه پیروزی من بود.

مصطفی نام خودنگاره‌اش را "KNS088" گذاشته است؛ شماره کارت هویتی که طی هشت سال پناهجویی در استرالیا با آن تعیین هویت می‌شد.

.

۲۱ ژانویه سال گذشته میلادی، مصطفی شش ماه ویزای موقت دریافت کرد که می‌تواند با آن کار کند، اما نه اجازه تحصیل دارد و نه حقی برای دریافت کمک‌های اجتماعی یا کمک مسکن.

او می‌خواهد نام خودنگاره‌اش را "رنج، اندوه و توانایی" زندگی یک پناهجو بگذارد و امیدوار است که این نامگذاری در فینال مسابقات آرچیبالد بتواند به استرالیایی‌های بیشتری بفهماند که پناهندگان قادر به هرکاری هستند.

برنده نهایی مسابقه آرچیبالد در سال جاری میلادی، ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) اعلام می‌شود. مبلغ این جایزه حدود ۷۲ هزار دلار آمریکاست.

.
.