در ایران فروش ارز مسافرتی به دو تابعیتی‌ها ممنوع شد

بر اساس بخشنامه‌ی بانک مرکزی ایران صرافی‌ها می‌توانند سالی یک بار مقداری ارز مسافرتی به افراد بالاتر از ١٨ سال بفروشند
.
.

اربیل (کوردستان۲۴)- بانک مرکزی ایران روز شنبه ۲۱ خرداد۱۴۰۱، با صدور بخشنامه‌ای به صرافی‌ها، فروش ارز مسافرتی به افراد دو تابعیتی و کسانی که در خارج از این کشور اقامت دارند را ممنوع کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش کرد کە این بخشنامه روی در برخی از صرافی‌ها نصب‌شده و دریکی از بندهای آن آمده است که به افراد دو تابعیتی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

کامران سلطانی‌زاده، عضو کانون صرافان ایران، در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: "طبق بخش‌نامه‌ی بانک مرکزی، ارز مسافرتی به افرادی تعلق می‌گیرد که فقط ویزای توریستی یا مسافرتی داشته باشند و کسانی که در خارج از کشور اقامت داشته باشند، مشمول دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند."

عضو کانون صرافان گفت، کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند یا اقامت کشوری به غیر از ایران را دارد و در آن کشور درآمد دارد، قرار نیست تا با تخصیص ارز مسافرتی بار هزینه مسافرتش بر ارز دولتی تحمیل شود.

بر اساس بخش‌نامه‌ی بانک مرکزی، حداکثر میزان ارزی که شرکت‌های صرافی می‌توانند سالی یک بار به هر ایرانی بالای ۱۸ سال بفروشند، برای سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا معادل ۲۰۰۰ یورو و برای سفر هوایی به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفر زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.

/ا.م