عامل تیراندازی مرگبار روز رژه افتخار رنگین‌کمانی‌ها در نروژ کورد است

این مرد چهل و ٢ ساله کە سابقه‌ی کیفری دارد، اکنون به ظن ارتکاب ترور تحت بازجویی قرار دارد

اربیل (کوردستان ۲۴)- عامل یک حمله در آستانه برگزاری رژه‌ی افتخار رنگین‌کمانی‌ها در نروژ، که دو کشته و ٢١ زخمی بر جا گذاشت، یک مرد ۴۲ ساله‌ی کورد ایرانی‌تبار معرفی شده و پلیس سرگرم بررسی احتمال تروریستی بودن این حمله است.

به گزارش رسانه‌های نروژ "زانیار ماتاپور"، ۴٢ ساله از کوردهای ایران در سن دوسالگی به همراه خانواده به نروژ مهاجرت کرده است.

پلیس اسلو می‌گوید مظنون در سه نقطه ازجمله یک باشگاه محل اجتماع اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو تیراندازی کرده، و هنوز انگیزه فرد بازداشت‌شده معلوم نیست. گرچه تحقیقات پلیس در مورد احتمال تروریستی بودن این حمله ادامه دارد.

رسانه‌های نروژ گزارش دادند که تیراندازی در باشگاه «لندن» آغاز شد، در محوطه بیرونی باشگاه موسیقی جاز ادامه یافت و سپس ضارب در خیابان هم‌جوار و حدود پنج دقیقه پس از آغاز تیراندازی، دستگیر شد.

به گزارش برخی از رسانه‌های نروژ، ضارب دارای سوءپیشینه بوده، ولی اکنون به ظن ارتکاب «ترور» بازجویی می‌شود.

یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ، روز شنبه گفت که یک حمله‌ی تکان‌دهنده و هولناک علیه مردم بی‌گناه رخ داده است. امیلی اینگر مل، وزیر دادگستری نروژ نیز گفت که این رویداد تمامی کشور را «تکان داده است». وی افزود که نروژ کشوری است که همه باید در آن احساس امنیت کنند و آخرهفته‌ها بی‌دغدغه برای تفریح به بیرون بروند.

قرار بود که رژه سالانه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا رنگین‌کمانی‌ها روز شنبه در اسلو برگزار شود. دست‌اندرکاران این رژه نظر به این حمله آن را لغو کردند.

در تابستان سال ۲۰۱۱ نروژ شاهد مرگبارترین رویداد تیراندازی بود که در آن ۹۳ نوجوان در جزیره آرام اوتویا در نزدیکی اسلو در تیراندازی یک مرد نروژی ۳۲ ساله که دیدگاه‌های افراطی نژادپرستانه داشت، کشته شدند.

/ا.م