شهروند کورد تبار انگلستان نامزد نخست‌وزیری این کشور شد

ناظم زهاوی و خانم لیز تراس وزیر خارجه‌ی دولت بوریس جانسون اکنون برای رهبری حزب محافظه کار و تشکیل دولت جدید انگلستان رقابت می‌کنند
ناظم زهاوی، سیاستمدار کورد در دولت انگلستان
ناظم زهاوی، سیاستمدار کورد در دولت انگلستان

اربیل (کوردستان ۲۴)- در پی استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان، ناظم زهاوی، وزیر دارایی کوردتبار انگلستان، روز شنبه ١٨ تیرماه ۱۴۰۱  نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه کار و تشکیل دولت جدید اعلام کرد.

روزنامه‌ی  ایندیپندنت گزارش که ناظم زهاوی، وزیر دارایی انگلستان و وزیر سابق آموزش از آغاز تلاش برای رهبری حزب محافظه‌کار و معرفی خود به عنوان جایگزین بوریس جانسون خبر داده است.

ازهاوی پس از وزیر حمل‌ونقل، دومین وزیر در دولت جانسون است که تمایل خود را برای رهبری حزب محافظه‌کار و تشکیل دولت جدید بریتانیا نشان داده است.

بوریس جانسون روز پنجشنبه ۱۶ تیرماه، از سمت نخست‌وزیری انگلستان استعفا داد و اعلام کرد "اکنون اراده‌ی حزب او به‌وضوح این است که رهبر و درنتیجه نخست‌وزیری جدید داشته باشد."

بن والاس، وزیر دفاع کنونی انگلستان و یکی از مدعیان اصلی جانشینی بوریس جانسون، برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری این کشور، روز شنبه اعلام کرد در رقابت‌های درون‌حزبی شرکت نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد روی وظیفه‌ی فعلی‌اش برای "ایمن نگه‌داشتن این کشور بزرگ" تمرکز کند.

روزنامه گاردین روز شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به نقل از بن والاس نوشت "انتخاب آسانی نبود. اما پس از ارزیابی دقیق و مشورت با همکاران و خانواده‌ام تصمیم گرفتم از رقابت برای رهبری حزب کنار بکشم."

لیز تراس، وزیر خارجه دولت جانسون، از دیگر نامزدهایی است که احتمال دارد به‌زودی وارد کارزار رسمی رقابت‌های درون‌حزبی، برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، شود.

ناظم زهاوی از خانواده‌ای کورد در عراق است که در سن ١١ سالگی به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کرده است.

/ا.م