سه جشنواره‌ی اروپایی به بازداشت سینماگران ایرانی واکنش نشان دادند

جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد سینماگران سرشناس ایرانی از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده‌اند
جعفر پناهی، مصطفی آل احمد و محمد رسول‌اف
جعفر پناهی، مصطفی آل احمد و محمد رسول‌اف

اربیل(کوردستان ۲۴)- سه جشنواره‌ی بزرگ سینمایی و هنری اروپایی با صدور بیانیه‌های جداگانه بازداشت سینماگران ایرانی را به‌شدت محکوم کردند.

جشنواره‌های فیلم برلین، کن و ونیز روز دوشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ در بیانه‌های جداگانه بازداشت سینماگران ایرانی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

جشواره‌ی فیلم برلین روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت کە از شنیدن خبر بازداشت جعفر پناهی وحشت‌زده و عصبانی شده است.

این جشنواره روز شنبه نیز در اعتراض به بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد بیانیه‌ای  صادر کرده بود.

جعفر پناهی که از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران و جهان و صاحب جوایز فراوانی از جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر دنیاست روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

جعفر پناهی ازجمله ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی ایران است که با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانه‌ی اعتراضی "تفنگت را زمین بگذار" محکوم کرده‌اند.

مدیران جشنواره فیلم برلین در این بیانیه اقدامات نهادهای امنیتی ایران در بازداشت این سینماگران را نقض آزادی بیان و آزادی هنر عنوان کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

جشنواره‌ی فیلم کن نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه شدیداللحنی به بازداشت جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد واکنش نشان داد.

جشنواره‌ی کن ضمن اشاره به موفقیت‌های جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در این جشواره، بازداشت آنان را به‌شدت محکوم کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا همه‌ی هنرمندان بازداشت‌شده را آزاد کند.

جشنواره‌ی ونیز هم  در این راستا بە دو خشنواره‌ی برلین و کن پیوست و دربیانیه‌ای "اقدامات سرکوبگرانه‌ی در حال اجرا" علیه هنرمندان را محکوم کرد و خواستار آزادی فیلم‌سازان بازداشتی در دفاع از حق آزادی بیان و آفرینشگری شد.

جعفر پناهی در سال ۲۰۰۰ با فیلم "دایره" جایزه‌ی شیر طلایی جشنواره‌ی ونیز و جایزه‌ی "خرس طلایی" جشنواره‌ی فیلم برلین را در کارنامه‌ی خود دارد.

محمد رسول‌اف نیز در سال ۲۰۲۰ با فیلم "شیطان وجود ندارد" برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره‌ی برلین شد.

/ا.م