دو شاخه‌ی حزب دمکرات کوردستان رسماً اعلام همبستگی کردند

حزب دمکرات کوردستان ایران حدود ۱۶ سال پیش دچار انشعاب شد
برگزاری مراسم همبستگی دو شاخه‌ی حزب دمکرات کوردستان ایران
برگزاری مراسم همبستگی دو شاخه‌ی حزب دمکرات کوردستان ایران

اربیل(کوردستان۲۴)- رهبران دو بخش حزب دمکرات کوردستان پس از حدود ۱۶ سال فعالیت در دو تشکیلات حزبی جداگانه، عصر روز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۴۱ خورشیدی همبستگی دوباره‌ی خود را در قالب یک حزب سیاسی تحت عنوان "حزب دمکرات کوردستان ایران" امضاء کردند.

اعضای انشعابی این حزب پیش‌ازاین همبستگی، تحت عناوین "حزب دمکرات کوردستان ایران" و " حزب دمکرات کوردستان" و با دو لوگوی جداگانه‌ی شبیه به هم فعالیت می‌کردند.

دوشاخه‌ی حزب دمکرات کوردستان در مدت حدود ١٦ سال با دو لوگوی متفاوت فعالیت می‌کردند
دوشاخه‌ی حزب دمکرات کوردستان در مدت حدود ١٦ سال با دو لوگوی متفاوت فعالیت می‌کردند

 

حزب دمکرات کوردستان ایران از طریق رسانه‌های خود اعلام کرد که "مصطفی هجری" و "خالد عزیزی" طی مراسمی توافقنامه‌ی همبستگی را با حضور صدها نفر از اعضای حزب امضا کردند.

 بر اساس توافق "حزب دمکرات کوردستان ایران"، ۱۲ نفر تحت عنوان مرکز رهبری تا برگزاری اولین کنگره‌ی پس از همبستگی حزب را اداره خواهند کرد و مصطفی هجری به‌عنوان رئیس این مرکز رهبری و خالد عزیزی نیز تحت عنوان سخنگوی حزب به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مصطفی هجری و خالد عزیزی توافق‌نامه‌ی همبستگی دوباره‌ی حزب دمکرات را امضا کردند
مصطفی هجری و خالد عزیزی توافق‌نامه‌ی همبستگی دوباره‌ی حزب دمکرات را امضا کردند

قرار است کنگره‌ی حزب طی کمتر از یک سال برگزار شود و تغییرات لازم در سیاست، ساختار و رهبری حزب را به تصویب برساند.

 کمال کریمی، عضو مرکز رهبری  حزب دمکرات کوردستان ایران پس از امضای توافقنامه گفت که هردو حزب دمکرات پیشین اکنون تحت عنوان "حزب دمکرات کوردستان ایران" (حدکا) به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

  رهبران حزب دمکرات می‌گویند در پی درخواست مکرر مردم کوردستان، دوستان و اعضای حزب و تلاش مستمر اعضای رهبری به این همبستگی دست یافته‌اند.

حزب دمکرات کوردستان در ۲۵ مرداد ۱۳۲۴ خورشیدی از بستر "کومه‌له‌ی ژیانه‌وه‌ی کورد (ژ.ک)" (جمعیت احیای کورد) در شهر مهاباد تأسیس گردید. این حزب در ۲ بهمن‌ماه ۱۳۲۴ جمهوری کوردستان به مرکزیت شهر مهاباد و به ریاست "قاضی محمد " را تأسیس کرد.

حزب دمکرات کوردستان ایران، پس از برگزاری کنگره‌ی سیزدهم دچار انشعاب شد و جداشده‌گان در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۸۵ در نشستی خبری در اربیل جدا شدن از حزب دمکرات کوردستان ایران را رسماً اعلام کردند.

/ا.م