آتش‌سوزی و صدای انفجار و تیراندازی در زندان اوین تهران

بر طبق اخبار رسانه‌های ایران در این حادثه تنها ٨ نفر مصدوم شده‌اند

اربیل (کوردستان۲۴)- انتشار اخبار و تصاویر آتش‌سوزی و صدای انفجار و تیراندازی در زندان اوین تهران از ساعت ٩:٣٠ شنبه‌شب (۲۳ مهرماه ۱۴۰۱) دیگر ادامه‌ی اعتراضات مردم در تهران و تعدادی از شهرهای ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

پس از انتشار اخبار اولیەی این حادثه رسانه‌های خبری داخل و خارج ایران و همچنین فضای مجازی مملو از اخبار و ویدیوهای مربوط به این رویداد شد.

 زندانیان باهم درگیر شدند یا با زندانبانان؟

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران حدود ۳۰ دقیقه پس از انتشار این خبر،  در گفتگو با یک مقام ارشد امنیتی گزارش کرد که شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری "ارازل واوباش" شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.

دقایقی پس از انتشار این خبر از سوی "ایرنا"، خبرگزاری تسنیم  به نقل از یک منبع آگاه نوشت: ساعاتی پیش زندانیان بند ۶ و بند ۷ که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالی است با یکدیگر درگیر می‌شوند، اما به دلیل درگیر شدن تعداد قابل‌توجهی از این زندانیان با یکدیگر، وکیل بندها با کمک نیروهای حراست سعی در متفرق کردن زندانیان می‌کنند. در این حین، برخی زندانیان با سوءاستفاده از فضای پیش‌آمده، انبار لباس را آتش می‌زنند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از این مقام امنیتی مدعی شد که بسیاری از اعضای بند ۶ و ۷ زندان در این درگیری مشارکت نداشتند و به رفتار افراد مؤثر در این درگیری رسیدگی خواهد شد و در درگیری امروز زندانیان، هیچ زندانی امنیتی دخالت نداشت و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی جداست و با آن فاصله دارد.

مقامات امنیتی و قضایی ایران زندانیان سیاسی را زندانیان امنیتی می‌نامند.

روزنامه‌ی ایران که زبان حال دولت است، بامداد یکشنبه به نقل از "ایرنا" حادثه‌ی زندان اوین را ناآرامی و آشوب نامید و نوشت:" ەیک مقام ارشد امنیتی شب گذشته در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و آشوب این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. به گفته این مقام امنیتی، اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است."

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران در ادامه‌ی این گزارش‌ها به نقل از داستانی تهران گزارش کردند کە "درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده جداست و با آن فاصله دارد."

خبرگزاری مهر نیز ضمن نقل گزارش دیگر رسانه‌های حکومتی نوشت: " اساساً زندانیان جرائم خشن و اراذل و اوباش در ندامتگاه اوین نگهداری نمی‌شوند."

بر طبق این گزارش‌ها در این حادثه تنها ٨ نفر مصدوم شده‌اند.

انعکاس خبر این حادثه در شبکه‌های مجازی

آتش‌سوزی زندان اوین در دقایق اولیه توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد و موضوع برگزاری اعتراضات شنبه را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

کاربران این شبکه‌ها با انتشار ویدئوهایی به اخبار مختلفی از قبیل پرتاب شی نورانی به‌سوی زندان و تخلیەی برجک‌ها قبل از وقوع  این حادثه، تجمع خانواده‌های زندانیان، مسدود کردن مسیرهای منتهی به زندان و خروج چندین آمبولانس از زندان  خبر دادند که تاکنون هیچ‌کدام از این اخبار و خبرهای منتشر شده‌ی رسانه‌های داخلی از سوی مراجع بی‌طرف تأیید و یا تکذیب نشده‌اند.

/ا.م