شرکت اماراتی دانه‌گاز تولید گاز در اقلیم کوردستان را به یک میلیارد فوت مکعب افزایش می‌دهد

شرکت دانه‌گاز در نظر دارد سوخت همه‌ی ایستگاه‌های تولید برق اقلیم کورستان و عراق را تأمین کند

اربیل(کوردستان ۲۴)- شرکت اماراتی "دانه گاز" که در اقلیم کوردستان فعالیت می‌کند، اعلام کرد که تولید خود در میدان گازی اقلیم کوردستان را به یک میلیارد  فوت مکعب در روز افزایش می‌دهد. 

کوردستان٢٤ گزارش کرد که "شرکت دانه‌گاز" ضمن اشاره به برنامه‌های خود برای تولید روزانه‌ی یک میلیارد فوت مکعب در روز، تأیید کرد که هیچ پیامی از دادگاه کرخ در بغداد در مورد لغو قراردادهای خود در اقلیم کوردستان دریافت نکرده است.

مجید جعفر، مدیرعامل شرکت دانه‌گاز در گفتگو با کوردستان٢٤ با بیان اینکه شرکت‌های بین‌المللی میلیاردها دلار در اقلیم کوردستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اکنون‌که درک روشنی از قانونی بودن قراردادهای خود با اربیل دارند، این کار را انجام می‌دهند. "

وی خاطرنشان کرد: این شرکت قصد دارد با استفاده از گاز طبیعی که تولید می‌کند برق اقلیم کوردستان را به‌صورت شبانه‌روزی تأمین کرده و برق سایر مناطق عراق را نیز تأمین کند.

مجید جعفر تصمیم دادگاه فدرال در مورد قانون نفت و گاز اقلیم کوردستان را که در فوریه‌ی ۲۰۲۲ صادر شد، «بی‌اساس» می‌داند، زیرا بر «مبنای قانون اساسی» صادر نشده است.

مجید جعفر در مورد فعالیت شرکت دانه‌گاز در اقلیم کوردستان گفت: «از زمان امضای قرارداد خود با دولت اقلیم کوردستان در سال ۲۰۰۷ و یک سال بعد، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در سال ۲۰۰۸ تولید را با ۸۰ میلیون فوت مکعب در روز آغاز کردیم، درحالی‌که اکنون ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز تولید می‌کنیم.

وی توضیح داد که اکنون در تلاش هستند تا تولید را در سال آینده ۲۵۰ میلیون فوت مکعب افزایش دهیم و پس‌ازآن می‌توانیم تولید را به یک میلیارد فوت مکعب در روز برسانیم.

این مقدار معادل حدود ۶۰ درصد گازی است که عراق از ایران وارد می‌کند و برای کارکرد حدود ۵۰۰۰ مگاوات کافی است.

برنامه‌ی کاری و اعضای کابینه‌ی دولت جدید عراق، پنج‌شبنه‌ی گذشته از سوی مجلس نمایندگان رأی اعتماد گرفت. در برنامه‌ی دولت جدید آمده است که طی شش ماه پس از آغاز فعالیت دولت، پیشنویس قانون جدید نفت و گاز به مجلس نمایندگان ارائه خواهد شد. 

میدان گازی "کورمور" در منطقه‌ی قادرکرم اقلیم کوردستان که شرکت اماراتی دانه‌گاز در آن فعالیت می‌کند، در ماه‌های اخیر چندین بار موردحمله‌ی خمپاره‌ای و موشکی تروریست‌ها قرار گرفته است.

/ا.م