فرمانده‌ی سپاه پاسداران خطاب به معترضان: دیگر به خیابان‌ها نیایید

"آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است"

اربیل(کوردستان ۲۴)- در حالی که برگزاری اعتراضات در ایران وارد هفتمین هفته‌ی خود شد، رسانه‌های خبری ایران از حضور انبوه مردم در مراسم تشییع‌جنازه‌ی جان‌باختگان حمله‌ی تروریستی شاه‌چراغ شیراز خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، حسین سلامی فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران بە عنوان سخنگوی این مراسم رسانه‌های وابسته عربستان سعودی را به حمایت از اعتراضات متهم کرده است.

فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران: مردم دیگر به خیابان‌ها نیایند

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ٧ آبان ۱۴۰۱، در گزارشی از مراسم تشییع‌جنازه‌ی جان‌باختگان حمله‌ی تروریستی چهارشبنه‌ی گذشته در زیارتگاه شاه‌چراغ گزارش نوشت: " مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ  با حضور مردم شهیدپرور استان فارس، مسئولان لشکری و کشوری، خانواده محترم شهدا،‌ ایثارگران و جانبازان و... از میدان امام حسین  شیراز آغاز شد.

به گزارش تسنیم "مسئولان لشکری و کشوری نظیر سردار سلامی فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و دیگر مسئولان کشوری و استانی در این مراسم حضور" داشتند.

به گزارش رسانه‌های ایران حسین سلامی فرمانده‌ی سپاه پاسداران طی سخنانی در این مراسم گفتا از مردم خواست از امروز به خیابان‌ها نیایند و گفت: " به آن عده اندکی که فریب خورده‌اند، می‌گوییم که شرارت را پایان دهید، دیگر به خیابان نیایید، از جان این ملت چه می‌خواهید."

سلامی خارجی‌ها را مسبب حوادث ایران دانست و گفت:"  به این رژیم‌های پوسیده و کهنه‌شده آمریکا، انگلیس، آل سعود هشدار می‌دهیم با همین جوانان به سراغ شما خواهیم آمد و انتقام خواهیم گرفت، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش گفت ما در حوادث ایران زیاد مداخله نمی‌کنیم تا نظام ایران نتواند با بهانه مداخله ما آتش این اغتشاشان را خاموش کند".

حسین سلامی
حسین سلامی، فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران

 

روزنامه‌ی کیهان: خاتمی شریک همه‌ی جنایت‌ها و خسارت‌ها است

روزنامه‌ی کیهان در شماره‌ی روز شنبه‌ی خود به محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران حمله کرد و در واکنش به اظهارات خاتمی وی را شریک «همه جنایات و خسارت‌هایی» دانست که در ۴۰ روز گذشته به کشور وارد شده است.

آقای خاتمی که با آغاز اعتراض‌ها سکوت اختیار کرده بود، پس از حمله به شاه‌چراغ شیراز در واکنش گفت «حکومت‌ها باید موازین حکمرانی خوب را رعایت کنند و ضمن شنیدن صدای انتقاد و اعتراض -حتی اگر ناحق باشد- زمینه را برای فراهم آوردن رضایت مادی و معنوی مردم فراهم آورند».

خاتمی با اشاره به رویدادهای اخیر گفت «خشونت را با خشونت نمی‌توان پاسخ داد، هرچند باید با خشونت‌گران مقابله کرد».

محمد خاتمی و حسن روحانی روسای جمهوری پیشین ایران
محمد خاتمی و حسن روحانی روسای جمهوری پیشین ایران

"آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است"

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به تلاش آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان داده و آن را تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک در واکنش به این نشست غیررسمی که گفته شده چهارشنبه درباره‌ی اعتراض‌های سراسری ایران برگزار خواهد شد، گفت «با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت می دانیم.» نمایندگی ایران گفته است، «آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.»

دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرده است به همراه آلبانی، موضوع اعتراضات ایران را که در پی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد، در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

ادامه‌ی اعتراضات در دانشگاه‌های ایران
ادامه‌ی اعتراضات در دانشگاه‌های ایران

ادامه‌ی اعتراضات وارد هفتمین هفته شد

گزارش‌های منتشرشده از اراک نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از مردم این شهر در روز شنبه، ۷ آبان، در مراسم خاک‌سپاری مهرشاد شهیدی حاضر شدند.

مهرشاد شهیدی، ۱۹ ساله، در روز چهارشنبه، ۴ آبان، در تجمع اعتراضی در اراک بازداشت شد و گفته می‌شود به دلیل ضربات متعدد باتوم بر سر و ضرب‌وجرح شدید، پیش از رسیدن به بازداشتگاه اطلاعات سپاه جان باخته است.

همچنین بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی روز شنبه ٧ آبان ضمن اعتصاب عمومی در شهرهای مهاباد و بانه، تا این ساعت تجمعات و اعتراض‌های دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، بندرعباس، کرج، سنندج، جندی‌شاپور، مشهد، خرم‌آباد، تعدادی از دیگر دانشگاه‌ها به درگیری با نیروهای بسیجی و امنیتی منجر شده است.

/. م