ریبر احمد: تلاش بیشتری برای تامین امنیت منطقه سیدکان خواهد شد

همزمان با ارتقای بخش سیدکان به شهر
ریبر احمد، وزیر امور داخله اقلیم کوردستان
ریبر احمد، وزیر امور داخله اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور داخله اقلیم کوردستان، تاکید کرد که دولت اقلیم تلاش بیشتری برای تامین امنیت منطقه سیدکان خواهد کرد.

ریبر احمد، وزیر امور داخله اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه در مراسمی، ارتقای بخش سیدکان به شهر را اعلام کرد.

بخش سیدکان، با ٢٠ هزار نفر جمعیت، به پنجمین شهر واحد اداری مستقل سوران تبدیل شد. این شهر در فاصله ١٤٤ کیلومتری شمال شرق اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، واقع شده است.

دراین مراسم، آقای ریبر احمد، اظهار داشت که به طور جدی در تلاش هستند در منط‌قه مرزی سیدکان، گذرگاه مرزی احداث کنند تا مردم منط‌قه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین تاکید کرد که در همین راستا دولت اقلیم کوردستان تلاش بیشتری برای تامین امنیت منطقه خواهد کرد و در چارچوب آن به طور مستمر با کشورهای همسایه در مذاکره است.

سیدکان از جمله مناطقی است که از سوی کشورهای ایران و ترکیه مورد حملات هوایی مداوم قرار گرفته و ساکنان آن در شرایط امنیتی بدی به سر می‌برند، این حملات، زندگی، کار و میعشت آنها را تحت الشعاع قرار داده و حتی شماری از روستاییان را ناچار به تخلیه کامل محل زندگی خود کرده است.

نمایی از شهر سیدکان
نمایی از شهر مرزی سیدکان

ایران و ترکیه به بهانه حضور نیروهای کورد مخالف خود در داخل مرزهای اقلیم کوردستان، اقدام به حملات علیه اقلیم می‌کنند.

وزیر امور داخله، خاطرنشان کرد که مردم اقلیم ربطی به اختلافات کشورهای همسایه با مخالفان خود ندارند و "از آنها می‌خواهیم که درگیری‌هایشان را به خارج از مرزهای اقلیم انتقال دهند".

وی افزود که دولت اقلیم کوردستان، کماکان بر حفظ امنیت و آرامش در منطقه به ویژه در مناطق مرزی تاکید دارد و "هرگز اجازه نمی‌دهیم که اقلیم برای کشورهای همسایه به تهدید تبدیل شود".

آقای ریبر احمد گفت که همسایگان را به حل اختلافات از طریق مذاکره و گفتگو دعوت کرده‌اند.

این در حالی‌ست که حملات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی محکوم شده و بسیاری از کشورها از ایران و ترکیه خواسته‌اند به حملات پایان دهند.

ب.ن