واکنش‌ها به اعدام محسن شکاری

"به سرعت احکام صادره علیه معترضان دستگیر شده در اعتراضات را لغو کنید"
خاکسپاری محسن شکاری در قطعه ۹۲ بهشت زهرا
خاکسپاری محسن شکاری در قطعه ۹۲ بهشت زهرا

اربیل (کوردستان٢٤) – آمریکا و کشورهای اروپایی، اعدام معترض ایرانی را محکوم و خواستار لغو سریع احکام اعدام، علیه سایر معترضان بازداشتی شدند.

پس از اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از زندانیانی که به دلیل شرکت در اعتراضات جاری ایران، از سوی قوه قضائیه آن کشور مجرم شناخته‌ شده‌اند، آمریکا و کشورهای اروپایی واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن، از دولت ایران خواسته‌اند که به سرعت احکام صادره علیه معترضان دستگیر شده در اعتراضات را لغو کند.

قوه قضائیه ایران، اعلام کرده است که محسن شکاری، "محارب با  خدا و مجرم" شناخته شده است.

حکم اعدام این مرد ٢٣ ساله، بامداد روز ١٧ آذر اجرا شد و رسانه‌ قوه قضائیه ایران "اعترافات" ویدیویی او را منتشر کرده است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار این ویدیو، آن را "اعترافات اجباری" خوانده‌اند.

حکم اعدام محسن شکاری امداد روز ١٧ آذر اجرا شد
حکم اعدام محسن شکاری بامداد روز ١٧ آذر اجرا شد

جک سولیوان، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا، اجرای حکم اعدام شکاری را غیرعادلانه نامیده و آن را تلاش دولت ایران برای هراس افکنی در میان معترضان دانسته است. او همچنین تاکید کرده است که آمریکا رویه‌ای در پیش خواهد گرفت تا دولت ایران در خصوص سرکوب اعتراضات، ناچار به پاسخگویی شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اعدام محسن شکاری را مجازاتی غیرعادلانه توصیف کرده است و از اجرای حکم اعدام دیگر زندانیان از سوی قوه قضائیه ایران، هشدار داده است. شورای حقوق بشر، خواستار لغو سریع احکام اعدام، علیه سایر معترضان بازداشتی شده است.

  • بیشتر بخوانید؛

     اولین زندانی دستگیر شده در اعتراضات ایران اعدام شد

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اجرای حکم اعدام شکاری را محکوم کرده و تاکید نموده است که اتحادیه اروپا پرونده او را پیگیری می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه، روز گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام ایران، تحریم‌‌های دیگری علیه آن کشور اعمال می‌کند.

بر پایه آمار اعلام شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در اعتراضات آن کشور تاکنون بیش از ٤٠٠ نفر از سوی نیروهای امنیتی کشته شده و نزدیک به ٢٠ هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.

ب.ن