بقایای اجساد شمار زیادی از انفال‌شدگان هنوز در پزشکی قانونی بغداد هستند

"١١ گور دسته‌جمعی دیگر پیدا شده‌اند"
کشف یکی از گورهای دسته جمعی انفال شدگان، عکس آرشیو
کشف یکی از گورهای دسته جمعی انفال شدگان، عکس آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤) – تاکنون بقایای اجساد ١٢٧ انفال شده گرمیان، برای خاکسپاری به مناطق خود بازگردانده نشده‌اند.

شوان محمد، عضو کمیسیون شهدا و انفال شدگان و زندانیان سیاسی در مجلس نمایندگان عراق، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤ از وجود بقایای اجساد ١٢٧ انفال شده منطقه گرمیان در پزشکی قانونی بغداد خبر داد که از سال ٢٠١٩ در آنجا نگهداری می‌شوند و تا کنون برای خاکسپاری به مناطق خود بازگردانده نشده‌اند.

امروز شنبه یک هیئت پزشکی قانونی عراق و مدیریت گورهای دسته‌جمعی در سفر کاری خود به استان سلیمانیه، اعلام کرد که ١١ گور دسته‌جمعی دیگر را پیدا کرده‌، اما هنوز برای نبش آنها اقدام نکرده‌اند.

آقای شوان محمد افزود که هیئت یاد شده از خانواده و بستگان قربانیان انفال، نمونه‌گیری خون به عمل می‌آورند تا از طریق انجام آزمایش دی ان ای، آنها را شناسایی کنند.

هیئت پزشکی قانونی عراق و مدیریت گورهای دسته‌جمعی اعلام کرده است که از این پس بدون انجام آزمایش (دی ان ای) برای بستگان قربانیان، بقایای اجساد آنها بازگردانده نخواهند شد.

عضو کمیسیون شهدا و انفال شدگان و زندانیان سیاسی در مجلس نمایندگان عراق، تاکید کرد که بقایای اجساد ١٢٧ انفال شده مذکور از منطقه گرمیان اقلیم کوردستان هستند.

در جریان عملیات پاکسازی (انفال) که در سال ١٩٨٨ از سوی رژیم بعث عراق علیه مردم کورد انجام شد، بیش از چهار هزار و ٢٠٠ روستا نابوده شده و بیش از ١٨٢ هزار نفر زنده به گور شدند.

ب.ن