جوزپ بورل: اگر سپاه پاسداران در لیست تروریسم قرار گیرد وضعیت آشفته‌تر خواهد شد

"ایران فرصت احیای توافق هسته‌ای را از دست داده است"
"به غیر از توافق، هیچ راه دیگری برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد"
"به غیر از توافق، هیچ راه دیگری برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد"

اربیل (کوردستان٢٤) – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که احیای توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی، تنها راه کنترل برنامه اتمی آن کشور است، اما وزیر امور خارجه آمریکا تاکید دارد که ایران فرصت احیای توافق هسته‌ای را از دست داده است. این درحالی‌ است که وزیر امور خارجه قطر اعلام کرده درباره ازسرگیری مذاکرات مربوطه، پیام‌هایی را بین ایران و آمریکا مبادله کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که اگرچه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای متوقف شده‌اند، اما به غیر از توافق، هیچ راه دیگری برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

وی همچنین ‌هشدار داده است که اگر کشورهای اروپایی، سپاه پاسداران ایران را در لیست تروریسم قرار دهند، احیای توافق هسته‌ای بسیار مشکل خواهد بود و وضعیت آشفته‌تر خواهد شد.

از طرفی دیگر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به مصر و قبل از حرکت به اسرائیل به شبکه العربیه گفت که ایران فرصت احیای توافق هسته‌ای را از دست داده است. وی افزود که توجه ایالات متحده اکنون بر "سرکوب اعتراضات داخلی ایران" متمرکز است و از همکاری نظامی ایران با روسیه نگران است که برای حمله به اوکراین، پهپاد و تسلیحات در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

آقای بلینکن، گفت که برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همه گزینه‌ها را در نظر دارد.

با اینحال ایران از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای باز نایستاده است و روز گذشته، محمد بن عبدالرحمان، وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران و پس از دیدار با همتای ایرانی خود، در یک نشست مشترک رسانه‌ای، اظهار داشت: "حامل پیام‌های آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران است".

هفته گذشته، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که ایران دارای ٧٠ کیلوگرم اورانیوم ٦٠ درصد غنی شده است و اگر میزان آن را به ٩٠ درصد برساند، توانایی تولید بمب هسته‌ای را خواهد داشت.

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اگر از طریق مذاکرات امکان جلوگیری از دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را پیدا نکنند، همه گزینه‌ها را در نظر خواهند گرفت.

ب.ن