تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

"به دلیل سرکوب‌ اعتراضات"
اعتراضات ایران
اعتراضات ایران

اربیل (کوردستان٢٤) – دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، دو وزیر دولت آن کشور را شامل شد.

اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه در پنجمین دور تحریم‌ها علیه تهران، به دلیل "سرکوب تظاهرکنندگان"، وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ ایران را تحریم کرد.

تحریم وزرای یاد شده، مسدود شدن حساب‌های بانکی و ممنوعیت از اخذ ویزا را شامل می‌شود.

بر پایه گزارش نشریه رسمی اتحادیه اروپا، تحریم‌های آن نهاد بین‌المللی ٣٢ فرد و دو سازمان ایرانی را در بر گرفته که عمدتا قانونگذار، مقام قضایی و مسئولین زندان و متهم به دست داشتن در "سرکوب معترضان" شده‌اند.

ایران از سال میلادی گذشته و پس از جان‌باختن مهسا امینی، دختر ٢٢ ساله کورد در هنگام بازداشت به دلیل "بد حجابی" با اعتراضات سراسری مواجه شده است.

سازمان ملل متحد، گزارش داده است که در جریان اعتراضات ایران، دست‌کم ١٤هزار نفر بازداشت شده‌اند.

تظاهرکنندگان ایرانی در بروکسل
تظاهرکنندگان ایرانی در بروکسل

دستگاه قضایی ایران، چهار معترض را اعدام کرد و در مجموع ۱۸ معترض دیگر را به اعدام محکوم کرده است، که در سطح بین‌المللی اعتراضات گسترده‌ای در پی داشته است.

دلیل تحریم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، از سوی اتحادیه اروپا "آزار و شکنجه" هنرمندان و سینماگرانی اعلام شده که در جریان اعتراضات از دولت حمایت نکرده‌اند.

دلیل تحریم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران نیز بازداشت دانش‌آموزان شرکت کننده در اعتراضات، اعلام شده است.

همچنین قضات، دادستان‌ها و مسئولین ارشد زندان‌ها نیز به دلیل دست داشتن در "سوءاستفاده‌های ادعایی"، مشمول تحریم‌های جدید  اتحادیه اروپا شده‌اند.

اتحادیه اروپا، پیش از این بیش از ٧٠ مقام و نهاد ایرانی را به دلیل "سرکوب معترضان" تحریم کرده است.

دور جدید تحریم‌ها در حالی اعمال شد که هزاران تن از مخالفان دولت ایران، در مقابل مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، همزمان با نشست وزرای خارجه این اتحادیه، دست به گردهمایی اعتراضی زدند.

ب.ن