سازمان حقوق بشری هنگاو: از آغاز سال میلادی جاری ٨٧ نفر در ایران اعدام شده‌اند

"٢٧ نفر از آنها کورد بوده‌اند"
به گفته مقامات قضایی ایران، شماری از متهمان به دلیل دست داشتن در قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند
به گفته مقامات قضایی ایران، شماری از متهمان به دلیل دست داشتن در قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند

اربیل (کوردستان٢٤) – یک شهروند کورد در ایران اعدام شد و یک سازمان حقوق بشری اعلام کرده است که در سال میلادی جاری دەها نفر در آن کشور، اعدام شده‌اند.

روز چهارشنبه ٢٢ فوریه، دستگاه قضایی ایران حکم اعدام یک شهروند شرق کوردستان را به اتهام دست داشتن در کشتن یک پلیس در سال ٢٠١٨، اجرا کرد.

آرش احمدی همچنین به ارتباط با یکی از احزاب کورد مخالف دولت ایران متهم شده است.

خبرگزاری ایرنا، خبر اعدام آرش احمدی را منتشر کرده و تاکید کرده است که با نام "سرکوت" فعالیت داشته و در کشته شدن یک پلیس در شهر روانسر از توابع استان کرمانشاه شرق کوردستان در سال ٢٠١٨ دست داشته است.

شبکه تلویزیون دولتی ایران، تصاویری را تحت عنوان اعترافات آرش احمدی، منتشر کرده است.

سازمان حقوق بشری هنگاو، اعلام کرده است که از آغاز سال میلادی جاری تا کنون ٨٧ نفر در ایران و شرق کوردستان اعدام شده‌اند و ٢٧ نفر از آنها کورد بوده‌اند.

به گفته مقامات قضایی ایران، شماری از آنها به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر، اعدام شده‌اند.

فعالان و احزاب سیاسی ایران، اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از اعدام برای ایجاد رعب و وحشت میان معترضان، استفاده می‌کند. معترضانی که پس از جانباختن ژینا امینی دختر ٢٢ ساله کورد در هنگام بازداشت به اتهام "بد حجابی"، به خیابان‌ها آمده‌اند و اعتراضات آنها ماه‌ها به طول انجامیده‌ است.

دستگاه قضایی ایران هزاران نفر را به اتهام شرکت در اعتراضات بازداشت کرده و چهار معترض را نیز اعدام کرده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، می‌گوید که ایران در ردیف اول کشورهایی قرار دارد که بیشترین حکم اعدام در آنها اجرا می‌شود.

ب.ن