معاون وزیر بهداشت ایران مسمومیت دانش آموزان دختر در مدارس ایران عمدی است

یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه مسمومیت دختران را به گروه "هزاره‌گرا" نسبت می‌دهد
Ç
Ç

اربیل (کوردستان ۲۴)– در ادامه‌ی گسترش دامنه‌ی مسمومیت دانش‌آموزان در ایران، ۱۰۷ دانش بروجردی راهی بیمارستان شدند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان می‌گوید تنها در یکشنبه هفتم اسفند، ۱۰۷ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه‌ی پانزده خرداد بروجرد دچار مسمومیت شدند.

مجید منعمی اعلام کرده که مسموم شدگان با علائم تهوع و سرگیجه به دو بیمارستان منتقل شده‌اند و شورای تأمین بروجرد جلسه‌ی اضطراری تشکیل داده است. او افزود که تیم‌های کارشناسی به مدرسه رفته‌اند تا علت دقیق موضوع را بررسی کنند. مدرسه در این میان تعطیل شده است.

ادامه‌ی مسمومیت‌ها در حالی است که وزارت بهداشت تأیید کرده است که این ماجرا عمداً و با هدف جلوگیری از تحصیل دختران روی می‌دهد.

محمد تقی فاضل میبدی، مدرس حوزه و دانشگاه به شبکه شرق گفته که مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه از  قم و اصفهان هدایت می‌شوند. او گروه موسوم به "هزاره گرا" را مسئول امر دانسته و گفته است: «این گروه و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتاً باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته است.»

فاضل میبدی این اطلاعات را بر پایه‌ی تحقیقات یک جامعه‌شناس اعلام کرده و افزوده که نمی‌تواند نام او را ببرد. او ضمن مقایسه گروه "هزاره‌گرا" با طالبان، ابراز شگفتی کرده که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و برای مردم شفاف نمی‌کنند.

 بر طبق لیستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، ماجرا به قم و بروجرد محدود نیست بلکه در وردنجان چهارمحال و بختیاری، ساری، اردبیل، قوچان، تربت‌جام، تهران و قزوین نیز دانش‌آموزان دختر مسموم شده‌اند.

پس از حدود سه ماه پنهان‌کاری و تکذیب گزارش‌های مردمی و رسانه‌ای مبنی بر مسمومیت شماری از دختران دانش‌آموز، معاون وزیر بهداشت ایران، روز یک‌شنبه هفتم اسفند، ضمن «عمدی» خواندن این مسمومیت‌ها، گفت: «مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند».

دو نماینده مجلس شورای اسلامی، همایون سامه نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با پایگاه خبری دیدبان ایران و علیرضا منادی، رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با نشریه شرق، «عمدی» بودن این مسمومیت‌ها را تأکید کردند.

تاکنون واکنش مقامات ارشد جمهوری اسلامی، ازجمله وزیر آموزش‌وپرورش و وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت‌های سریالی، انکار موضوع بوده و آن را به «شایعات موج‌های رسانه‌ای خارج از کشور» نسبت داده‌اند.

/ا.م